Hlavní obsah

Místo druhé pobočky jich otevřeli dvanáct a teď cyklo-startup míří za hranice

Foto: Kolofix

Zakladatel Kolofixu Pavel Čábelický chce se svou firmou expandovat do zahraničí.

Zakladatel cykloservisu Pavel Čábelický na kole dříve závodil, dnes je opravuje. Jeho podnikání stojí na rezervačním systému. Nyní má 15 poboček v Česku a plánuje expanzi do zahraničí.

Článek

Kdysi nadějný český cyklista Pavel Čábelický se musel vrcholového sportu kvůli nehodě vzdát. Cyklistiku však nepověsil na hřebík úplně, ale přesunul se ze sedla k nářadí. „Když jsem na kole závodil, musel jsem si ho i sám opravovat. Díky servisu jsem u toho mohl zůstat, jezdit po závodech a z koníčku se později stala má profese,“ říká Čábelický.

Na jaře roku 2019 založil společnost Kolofix a provozuje 15 servisů pro kola po celém Česku. Začínal však v malém pražském servisu, ze kterého se později stala centrála Kolofixu. „Jeden z mých klientů Tomáš Lhoták přišel s tím, proč to neposunout dál,“ vzpomíná Čábelický.

Z Čábelického a Lhotáka se tak stali partneři, kteří společně vybudovali Kolofix. „Já jsem do toho dal know-how ze servisu, Tomáš z velkého byznysu a také finance, bez nichž by nemohl servis vzniknout,“ popisuje zakladatel.

Následně otevřeli dalších 12 poboček najednou, což bývalý cyklista považuje za velký a nelehký krok. „Řekli jsme si, že nebudeme otevírat jednu další pobočku a čekat, co se stane. Takže jsme to rovnou zkusili všude,“ vysvětluje. Letos na jaře otevřeli další tři pobočky v Praze a v Brně.

Jádro jejich podnikání spočívá v rezervačním systému, v němž si zákazník může vybrat místo a čas opravy kola. V aplikaci rovnou uvidí cenu a termín, kdy si bude moct opravený bicykl vyzvednout. „Jsme také schopni si pro to kolo přijet, nebo ho dokonce opravit i u člověka v kanceláři, pokud jezdí na kole do práce,“ dodává.

Tento systém je podle nich unikátní. „Celé to stojí právě na poměrně schopném rezervačním systému, který teď rozvíjíme s IT společností Cleverlance,“ říká Čábelický. Aplikaci tvůrce vyvíjel od začátku roku 2020 a pracuje na ní stále. „Absence nějakého vzoru pro nás problémem nebyla. Tvorba úplně nového prostředí ale samozřejmě vyžaduje precizní spolupráci programátorů, designérů i testerů,“ uvedl Milan Mitošinka, ředitel divize Mobility v Cleverlance.

Kolofix však tlačí i na čas opravy. V běžném servisu může kolo zůstat klidně i několik týdnů, když je moc zakázek. Díky rezervačnímu systému si však Kolofix dokáže lépe organizovat čas. „Většina kol má dnes spoustu specifických komponentů, jako třeba odpružení. Když jej potřebujete v sezóně odservisovat, budete na něj čekat měsíc. My jsme tohle schopni vyřešit v řádu dnů,“ popisuje Čábelický.

Když si jdete koupit kolo, jste pro servis zajímavý klient. Vše je tam podřízeno prodeji, servis je odsunutý na vedlejší kolej.
Pavel Čábelický, zakladatel Kolofixu

Na rozdíl od jiných servisů Kolofix kola ale neprodává, pouze je opravuje. „Když si jdete koupit kolo, jste pro servis zajímavý klient. Vše je tam podřízeno prodeji, servis je odsunutý na vedlejší kolej,“ tvrdí Čábelický a vysvětluje to tím, že na kola je vysoká marže a oproti opravám na nich servis vydělá víc.

Ani Kolofixu se v prvních měsících cyklistické sezony nevyhnulo přetížení. „V největší špičce v dubnu a květnu jsme se s tím potýkali v Praze, Brně a Plzni, kdy jsme se u servisu blížili hranici 12 dní. Drtivou většinu oprav ale zvládneme odbavit během jednoho dne,“ uvedl Čábelický.

Přestože během pandemie, kdy dvojice Kolofix spouštěla, zažívala cyklistika boom, první sezona po otevření byla těžká. „Měli jsme potíže s naplněním kapacity, jeli jsme na 60 procent. Nemohli jsme si všechno odzkoušet tak, jak bychom chtěli,“ přiznává Čábelický.

Za letošní rok však Kolofix opravil 25 000 kol, loni to byla zhruba třetina. „Pořád jsme ale relativně malá firma asi s 60 zaměstnanci,“ popisuje.

V příštím roce by se měly otevřít tři pobočky na Slovensku, eventuálně v dalším regionu.
Pavel Čábelický, zakladatel Kolofixu

Jeho společnost nyní plánuje expanzi za hranice. „V příštím roce by se měly otevřít tři pobočky na Slovensku, eventuálně v dalším regionu,“ sdělil plány do budoucna Čábelický a dodal, že rozšíření podnikání bude stát desítky milionů korun.

Kolofixu si také začínají všímat výrobci i prodejci kol, nedávno servis navázal spolupráci s největším tuzemským internetovým prodejcem Alza.cz, který s cyklistikou začíná. „Obhospodařit tento kolos je pro nás výzva,“ říká Čábelický.

Doporučované