Článek
Loni na jaře, při prvním lockdownu, byly české firmy ve výhodě, popisuje šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková v rozhovoru pro SZ Byznys. „Ať už jde o výrobce svítidel Lasvit, výrobce židlí LD Seating, nebo výrobce ohýbaného nábytku Ton, tak samozřejmě zaznamenali určitý propad. Ale všechny firmy, se kterými jsme v kontaktu, se shodují, že dokázaly relativně rychle zareagovat. Profitovaly z toho, že silný trh, jako je třeba severní Itálie, musel výrobu zastavit,“ říká Pařízková.
Loňský rok se, alespoň co se týče tržeb, pohyboval ve vlnách. Desetiprocentní propad v první polovině roku nahradil silný nárůst v období vánočních svátků.
Lidé utrácejí za luxus
Zákazníci jsou ochotni utrácet za prémiové kusy, ukazují čísla obchodníků. Dobře se i v pandemii prodávají šperky, sklo a keramika i luxusní svítidla.
„Zaznamenali jsme relativně vyšší nárůst prodejů prémiových a dražších objektů, jako jsou třeba vázy od oceňovaného skláře Jakuba Berdycha,“ uvádí jeden z příkladů Pařízková.
Souvislost vidí v tom, že zákazníci ušetřili peníze, které by jinak utratili například za cestování. „Lidé tráví stále spoustu času doma. Chtějí se víc obklopovat pěknými věcmi a začali vzhledem k okolnostem uvažovat nad tím, že je dobré investovat do nadčasových ikonických kusů, které nepodléhají módě.“
Pandemie a s ní spojená změna životního stylu se už otiskla v nových projektech: v architektuře i bytovém designu.
„Designéři akcentují to, že lidé budou mít tendenci se neshlukovat, budou chtít pracovat víc izolovaně, a přicházejí s nápady minimalizovat kontakty s plochou, například větší využití bezdotykových dveří,“ dodává Veronika Pařízková za Czechdesign.