Článek
Na vrácení peněz za letenky ze zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru čekají někteří klienti dodnes. Jen v Česku jde od začátku letošního roku o stovky milionů korun.
Některým dopravcům vzhledem k prudkému pádu tržeb a rušení letů chybí pro vrácení plateb hotovost. Lhůta pro refundaci se prodlužuje i na několik měsíců. Prodejní letenkové portály tak evidují desítky procent klientů, kteří své peníze zpět ještě nemají.
Ještě složitější situace je pro zprostředkovatele letenek, tedy letenkové agentury, které dopravcům za provize slouží jako „prodloužená pomocná ruka“. Finance, které za letenky firmami protekly, totiž musely společnosti následně znovu od dopravců pro své klienty vymáhat.
„Pokud by byl tedy let zrušen ještě v předpandemických časech, proces refundace by byl relativně jednoduchou procedurou a zprostředkovatelé by očekávali i rychlou odezvu od aerolinek. Nicméně s jejich přehlcením se tento proces výrazně prodloužil, a dokonce i prodloužená refundační lhůta, která v současnosti činí 6 týdnů až 3 měsíce, je kvůli stovkám tisíc lidí po celém světě žádajících o refundace nedostačující,“ vysvětluje důvody zdržení mediální zástupce společnosti Kiwi.com.
„Aktuálně řešíme tuto situaci se stovkami aerolinek, z nichž každá má vlastní politiku vracení peněz. Ačkoliv se snažíme získat pro zákazníky finanční refundaci a vrátit jim peníze, mnoho z aerolinek poskytuje pouze kredity nebo vouchery. To samozřejmě dopadá jak na samotné zákazníky, tak na společnosti,“ dodává.
Vracení peněz za zrušené lety pokračuje
To, že zdlouhavé procesy vracení peněz od dopravců skrz prodejce letenek nadále pokračují, potvrdil také server Pelikan.cz.
„Čekací doba na vrácení peněz se u aerolinek výrazně lišila a tento stav přetrvává i ke konci roku 2020. Většinou se lhůta pohybuje od několika dní a týdnů, tedy u těch odpovědnějších a stabilnějších aerolinek. U kterých je ale čekací doba dlouhá až po několik měsíců. Jde hlavně o ty dopravce, kteří se potýkají s větším náporem či finančními problémy,“ vysvětluje Jozef Rybár, manažer cestovní kanceláře Pelikan.cz pro vztahy s veřejností.
Například společnost Pelikan.cz od začátku koronavirové krize do konce letošního října svým klientům zprostředkovala peněžní refundace v celkové hodnotě více než 250 milionů korun.
„Tato částka tvoří asi tři čtvrtiny, tedy přibližně 75 procent všech do té doby evidovaných a oprávněných požadavků. Mimo toho jsme našim zákazníkům pomohli s vybavením tisíců žádostí ve formě nefinančního plnění, například takzvaných voucherů přímo od leteckých společností,“ říká Rybár ze společnosti Pelikan.cz.
Přibližně čtvrtina požadavků jejich klientů pak na vyplacení peněžních refundací za zrušené letenky stále čeká na vyřízení.
Čtvrtině lidí se peníze nevrátily
V případě, že klient své peníze ještě nedostal zpět, obávat se podle prodejců přesto nemusí. Nárok klienta ani při dlouhém čekání logicky nezaniká a může jej od dopravce a prodejních portálů vymáhat dál.
„Totéž platí i v případě krachu kterékoli letecké společnosti. V této krajní situaci je však otázkou, k jaké výši finančního plnění a zda vůbec, se nám, našim zákazníkům nebo jiným klientům leteckých společností podaří dostát u správce příslušného konkurzu,“ doplnil manažer prodejního portálu Pelikan.cz.
Největší český letenkový portál Letuška v rámci refundací za zrušené lety pak eviduje podobná čísla. Vyřízeno bylo už 80 procent refundací. „Vrácení všech plateb komplikuje především moratorium ČSA, v tom máme bohužel svázané ruce,“ říká pro Seznam Zprávy Josef Trejbal, ředitel portálu.
Pandemie samozřejmě zasáhla celý cestovní průmysl a každý jeho článek. „Během června až září jsme byli svědky jen velmi střídmého oživení cestování, což se v meziročním srovnání hlavní letní sezony 2020 projevilo až na 82procentním poklesu prodeje letenek a leteckých zájezdů do zahraničí,“ popisuje Jakub Rybár za server Pelikan.cz
S koncem letní sezony a příchodem podzimu i druhé vlny pandemie ale podle něj přichází další obavy spojené s vycestováním za hranice. „V meziročním srovnání týdenních prodejů letenek a zájezdů v období od začátku října do konce listopadu tak mluvíme maximálně o pěti až 10procentním zájmu o letenky a letecké zájezdy do zahraničí,“ dodává pro Seznam Zprávy.
Dopravci upravují podmínky letu
Podle ředitele největšího letenkového portálu v Česku se ale letecké společnosti snaží povzbudit poptávku nejen nízkými cenami, kdy průměrná cena klesla o tři tisíce, ale také „změkčením podmínek“.
„Změny termínů zdarma byly dříve umožňovány pouze u dražších tarifů. Dnes jsou flexibilní pravidla stále běžnější a týkají se letenek na lety většiny leteckých společností, jako jsou ČSA, Smartwings, Turkish Airlines, Lufthansa, AF, KLM, Qatar Airways, EMIRATES, British Airways a další,“ říká Josef Trejbal.
„V nabídce specializovaných prodejců letenek je nově také cestovní pojištění, které zahrnuje výlohy na léčení nebo zrušení cesty z důvodu onemocnění covid-19 nebo znemožnění návratu kvůli karanténě. A přestože nebo právě proto, že se podmínky vycestování mění, smyslem nových opatření je umožnit cestovatelské veřejnosti rozhodnout se o koupi letenky s pocitem bezpečí,“ dodává na závěr.
Změny v chování cestovatelů popisuje i český server Kiwi.com. „Vnímáme například nárůst last minute rezervací (48 hodin před odletem) o 20 procent. Zákazníci teď hledají a vyžadují větší flexibilitu a dodatečné služby pojištění, což potvrdil i náš nedávný průzkum,“ říká pro Seznam Zprávy mediální zástupce společnosti. „Pro 40 procent Čechů jsou teď flexibilní možnosti atraktivnější než dříve, a tak i my očekáváme podobné požadavky od našich zákazníků a přizpůsobujeme jim naše služby,“ dodává.