Hlavní obsah

Místo autem do centra metrem. Praha chystá na Zličíně novou stanici

Foto: Jan Stránský, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Pražský dopravní podnik prodlouží trasu metra B o stanici Depo Zličín. U stanice vznikne také nové záchytné parkoviště P+R pro 600 aut. Vybudování stanice má stát 1,4 miliardy. Stavba má začít v roce 2023, hotová bude v roce 2025.

Článek

„Oba objekty, nová stanice metra i P+R parkoviště, budou vznikat najednou, jeden bez druhého by nedávaly smysl. Chceme na Zličíně vytvořit přestupní uzel mezi individuální automobilovou dopravou přespolních dojíždějících do Prahy, linkou B pražského metra, ale také autobusovými linkami pražské integrované dopravy,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. „Cestující se díky tomu ze samotného okraje Prahy dostanou metrem do centra hlavního města do zhruba třiceti minut od zaparkování. Zlepšíme tím obsluhu v okolí Zličína, spolehlivost a komfort MHD a snížíme ekologickou zátěž z individuální automobilové dopravy. Navíc stanice bude připravena na potenciální pokračování směrem do Středočeského kraje.“

Nová povrchová stanice metra Depo Zličín poslouží také cestujícím autobusových linek pražské integrované dopravy přijíždějící z jihozápadu Středočeského kraje a obyvatelům nedalekých bytových komplexů Park Zličín či Zličínský dvůr.

Nová stanice metra Depo Zličín bude povrchová, dvoukolejní, s bočním nástupištěm, umístěná pod svahem na severní straně stávajícího kolejiště depa Zličín. Vestibul stanice bude orientovaný východně. Vstup do stanice bude opatřený automatickými posuvnými dveřmi. Nástupiště bude směrem na jih otevřeno, cestující bude od kolejiště depa oddělovat pouze prosklená stěna.

Severní část stanice přilehlou ke svahu bude tvořit obvodový plášť s prosklenými a žaluziovými stěnami, které zajistí příčné větrání. „Pro nástup i výstup bude dopravní podnik ve stanici využívat pouze severní nástupiště, stanice je nicméně koncipována tak, že do budoucna počítá i se druhým nástupištěm a případným prodloužením linky B dále na západ,“ uvedl dopravní podnik.

Mezi plánovanou stanicí metra Depo Zličín a ulicí Na Radosti, u křižovatky s Míšovickou ulicí, na místě bývalého bunkoviště, plánuje Praha postavit nové P+R parkoviště o kapacitě až 600 automobilů. Vzdálenost mezi výstupem z nové stanice metra a nejbližšími vstupy do garáží P+R bude zhruba 30 metrů, po dostavbě oba objekty propojí bezbariérový chodník.

„Stavbu stanice metra Depo Zličín a nového kolejového rozvětvení chceme efektivně spojit s výstavbou dvou nových odstavných hal v samotnému depu,“ dodal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. „Pokud do budoucna plánujeme zkrácení intervalů na lince B, budeme muset do depa Zličín přesunout část souprav z linky A, potřebujeme ale pro ně na Zličíně nejdříve postavit novou odstavnou kapacitu. Kromě toho máme na Zličíně zkušební trať, kterou budeme využívat pro testování nových vozů plánovaných pro linku D. Také pro ně zde musíme včas vytvořit dostatečnou kapacitu.“

K připravované stanici metra Depo Zličín povedou koleje z nově uspořádaného kolejového rozvětvení tak, aby se provoz samotné stanice a příjezdy do depa či na zkušební trať navzájem neomezovaly a soupravy mezi stanicemi Zličín a Depo Zličín mohly jezdit rychlostí alespoň čtyřicet kilometrů v hodině, což by při využívání stávajícího depa nebylo možné. „Jinými slovy, provoz souprav s cestujícími do nové stanice Depo Zličín nesmí paralyzovat činnost samotného depa, zejména zajíždění či vyjíždění z depa, posunové cesty a provoz na zkušební trati,“ upřesnil dopravní podnik.

Nyní dopravní podnik vypsal veřejnou zakázku na výběr projektanta ‚Výstavba stanice metra v depu Zličín‘, jejíž součástí je také výstavba dvou hal a modernizace samotného depa. Paralelně s tím v současnosti probíhá změna územního plánu. Dopravní podnik plánuje mít do konce roku vysoutěženého projektanta a uzavřenou smlouvu. Zahájení stavby nové stanice metra Depo Zličín předpokládá v létě 2023, do provozu by ji podle předběžného harmonogramu dopravní podnik rád uvedl na konci letních prázdnin v roce 2025.

Doporučované