Hlavní obsah

Mírně to škublo a pak vše létalo vzduchem. 12 let od neštěstí ve Studénce

Foto: ČTK

Místo neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, jak vypadalo těsně po srážce vlaku s mostem 8. srpna 2008.

Je to už dvanáct let, co mezinárodní rychlík narazil do mostu ve Studénce, který se krátce předtím zřítil na železniční trať. Nehodu nepřežilo osm lidí. Potrestán dosud nikdo nebyl.

Článek

Bylo páteční dopoledne 8. 8. 2008. Rychlík EuroCity Comenius vjížděl na cestě z Krakova do Prahy do obce Studénka na Novojičínsku, uvnitř sedělo asi 400 lidí a mezi nimi třeba i několik fanoušků kapely Iron Maiden, kteří mířili na večerní koncert v Praze.

Chvíli poté, co v Ostravě přistoupili, začal vlak prudce brzdit. Strojvedoucí asi 300 metrů před sebou spatřil, že rekonstruovaný most přes železniční trať padá k zemi. Rychlost ze 134 km/h se mu podařilo snížit na 90 km/h. V této rychlosti lokomotiva narazila do mostu. Na hodinách bylo 10:30, vlak jel o pár minut později, než měl.

Na lokomotivu najel první vagon, ve kterém bylo nakonec nejvíce obětí. Druhý a třetí se pak dostaly ještě přes ně.

+4

„Náhodou jsme se dostali z přední části vlaku do zadní, do jídelního vozu. Možná jsme se tím zachránili, ale těžko říct. Když pan strojvedoucí zatáhl za brzdu, tak to mírně škublo, když ale vlak vrazil do mostu, tak všechno létalo vzduchem. Nevěděli jsme, co se stalo. Bylo takové zvláštní ticho,“ vzpomíná cestující Marek Kloza, který byl právě jedním z těch, kdo cestovali na večerní koncert.

Tragická bilance nehody na konci dne zněla: čtyři ženy a dva muži mrtví na místě, další dva lidé zemřeli po převozu do nemocnice. 95 lidí se zranilo, někteří z nich mají vážné následky dosud.

Strojvedoucí Jiří Šindelář jako zázrakem přežil. Před nárazem se ukryl ve strojovně lokomotivy.

Viník dosud nepotrestán

Hledání viníka začalo okamžitě. Na místě pracovalo tři dny 85 kriminalistů. Pět dní po nehodě policie zatkla a o dva dny později obvinila z obecného ohrožení dva inženýry, kteří měli na starost stavbu mostu ve Studénce. Podle policie věděli o závadě na stavbě, a přesto nenařídili zajištění mostní konstrukce, oba to však popírají.

Počet obviněných a později obžalovaných nakonec vzrostl na deset. Byli mezi nimi manažeři a pracovníci stavebních firem, živnostník i jeden úředník.

Ani 12 let po neštěstí si však nikdo z nich nevyslechl pravomocný verdikt. Naopak. Loni v listopadu novojičínský okresní soud už podruhé všechny zprostil obžaloby. Důvod je dle soudce Jaromíra Pšenici prostý: „Stále se točíme kolem toho samého. Nevíme, proč ten most spadl. Když toto nevíme, nemůžeme pak odvíjet odpovědnost obžalovaných,“ prohlásil. Státní zástupce Aleš Kopal se hned v jednací síni odvolal. Podle něj vinu prokazují znalecké posudky, Pro obžalované požaduje nepodmíněné tresty od tří do šesti let.

Foto: ČTK

Pohled na poničený interiér rychlíku po nárazu do mostu.

Rok po neštěstí se do Studénky sjeli účastníci nehody, příbuzní a přátelé obětí i další lidé, kteří uctili zemřelé minutou ticha. U železničního mostu se od té doby scházejí pravidelně. Na tříleté výročí tragédie přibyl na místě památník, který symbolizuje náraz dvou hmot. Jsou na něm uvedena také jména všech osmi obětí: Jana, Lidia, Andryi, Agnieszka, Rostislav, Martin, Olga a Jana.

Doporučované