Hlavní obsah

Minuta po minutě: Jak došlo k tragické srážce vlaků na Domažlicku

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Zdemolované vagony po srážce.

Na základě dosud známých informací připravily Seznam Zprávy rekonstrukci středeční nehody dvou vlaků Českých drah u Milavčí na Domažlicku.

Článek

4:44 – Západní expres vyráží z Mnichova

Časně ráno vyrazil z mnichovského nádraží Západní expres na cestu do Prahy. Rychlík táhla německá lokomotiva společnosti Alex, konkrétně model Siemens ER20 Herkules. Jedná se o dieselovou lokomotivu schopnou vyvinout maximální rychlost až 140 km/h. Na úseku Domažlice-Blížejov, kde došlo ke střetu, je však rychlost omezena na stovku. Lokomotiva měla hmotnost 80 tun, byla dlouhá něco přes 19 metrů a široká 2,87 metru.

Za ní byly celkem čtyři vozy, dva Českých drah, dva německé soukromé společnosti Die Länderbahn. Vlak směřoval do Prahy, přičemž státní hranici podle jízdního řádu překročil ve tři čtvrtě na osm ráno, mezi německým Furth im Wald a českými Domažlicemi.

6:53 – Regio Shark vyráží z Plzně

Necelou hodinu před překročením hranice Západním expresem se na svou trasu vydal i osobní vlak Os 7406 z plzeňského hlavního nádraží. Byla to dieselová dvoudílná souprava Českých drah, která nese název Regio Shark, s odkazem na žraloka, kterému se svým vzhledem podobá.

Os 7406 je běžný regionální spoj, který spojuje Plzeň a Domažlice a zastavuje v každé obci na trase. Celkově je na trati sedmnáct zastávek, přičemž obec Milavče, kde se neštěstí stalo, je na trati poslední zastávkou před Domažlicemi.

Foto: Seznam Zprávy

Grafika ukazuje, nakolik byly poškozené jednotlivé vagony.

8:01 – Minuty do osudné srážky

Západní expres vyjížděl minutu po osmé hodině ranní z Domažlic, přičemž jeho další zastávka měla být za 21 minut obec Holýšov.

Podle pozdějších zjištění projíždí Západní expres někdy kolem 8:05 první semafor, neboli návěstidlo, za obcí Radonice, na kterém měla svítit žlutá. Podle ní měl strojvůdce snížit rychlost na přibližně kilometrovém dvojkolejném úseku mezi Radonicemi a Milavčemi a očekávat na jejím konci červenou. Na ní měl zastavit.

Osobní vlak Regio Shark nabral na trase celkově minutu zpoždění oproti plánu a z obce Milavče, která je zastávkou na znamení, vyjížděl směrem do Domažlic v 8:05.

Vlaky se srazily přibližně 200 metrů od zastávky v Milavčích zhruba mezi šestou a sedmou minutou po osmé hodině ranní, těsně za výjezdem z pravotočivé zatáčky z pohledu Západního expresu. Na výjezdu ze zatáčky taky bylo ono návěstidlo, které mělo svítit červeně.

Rychlost, kterou Západní expres narazil do Regio Sharku, způsobila, že osmdesátitunovou soupravu osobního vlaku posunul expres zpátky k zastávce v Milavčích o přibližně 75 metrů.

8:08 – Tísňové volání

Plzeňští záchranáři přijali první telefonát na tísňovou linku v 8:08. Za deset minut byly na místě první výjezdové skupiny. „Zdravotnické operační středisko ZZS PK řeší událost jako hromadné postižení osob a vyhlašuje tzv. traumaplán. Podle prvotního odhadu je na místě více než 50 postižených,“ popisovali záchranáři první minuty po nehodě ve své zprávě.

Záběry hasičů ze zásahu.Video: HZS Plzeňského kraje

8:18 – 14:17 – Zásah a vyprošťování

Na místě byly přítomny všechny složky Integrovaného záchranného systému, Armáda ČR, pracovníci Českých drah, Správy železnic, Drážní inspekce a dobrovolní hasiči z obce Milavče.

Zásah trval bez minuty šest hodin. Odpoledne ve 14 hodin a 17 minut plzeňští hasiči vyprostili zaklíněné tělo strojvůdce z lokomotivy Západního expresu. Až poté mohli začít obhlídky strojů a místa činu. Drážní inspekce prováděla předběžné kontroly především okolí návěstidla před Milavčemi již od dopoledních hodin.

V současnosti pokračuje vyšetřování na místě, trať má být zprovozněna v pátek večer. Analýze budou podrobeny černé skříňky z lokomotiv, čeká se také na výsledky pitev zemřelých. Nehodu nepřežil ani jeden ze strojvedoucích a také jedna z cestujících v osobním vlaku. Více zde.

+7

Doporučované