Článek
Ministerstvo zdravotnictví zjednoduší pravidla pro vedení zdravotnické dokumentace. Podle šéfa resortu Adama Vojtěcha (ANO) by to mělo snížit administrativní zátěž pro lékaře a sestry.
„Administrativní zátěž ve zdravotnictví je dlouhodobě předmětem kritiky ze strany lékařů a sester,” řekl Vojtěch.
Podle nové vyhlášky by se například měla zkrátit doba, po kterou budou muset zdravotníci povinně archivovat dokumenty o poskytované péči. Například u gynekologů a zubařů se lhůta zkrátí z deseti na pět let od posledního poskytnutí zdravotní služby, u následné a dlouhodobé péče v nemocnicích se zkrátí ze 40 na 20 let.
Vyhláška také stanoví, že už by v ordinacích neměly být jednotné formuláře pro všechna zdravotnická zařízení a pro všechny zákroky. Dokumentace by měla odpovídat poskytované péči u konkrétního lékaře.
„Není namístě mít jednotný formulář pro banální výkony jako ošetření bradavic a zároveň pro souhlas s transplantací srdce,” podotkl ministr.
Většina ustanovení ve vyhlášce nabude účinnosti od 24. července, zhruba třetina až od 1. listopadu. Podle ministerstva je důvodem pro odklad účinnosti části ustanovení to, aby větší zdravotnická zařízení měla dostatek času na přizpůsobení se novým pravidlům a na proškolení personálu.
Očekávané snížení administrativy dnes uvítala prezidentka České asociace sester Martina Šochmanová. „Pokud sestry nebudou neustále odcházet k záznamům, rozhodně jim to čas ušetří,” řekla.
Asociace podle ní koncem roku uspořádá konferenci, na které první dopady nové vyhlášky vyhodnotí.