Článek
Společnost CzechToll, nový provozovatel mýtného systému, už tento týden varovala, že kvůli pomalým registracím dopravců se mohou tvořit u hranic až 40kilometrové kolony.
„Jsme připraveni situaci monitorovat dokonce ze vzduchu, aby policie měla jasné informace o tom, kde se začínají tvořit kolony, a mohla tak odklánět dopravu na místa, která nejsou ještě tak přetížená,“ řekl poslancům ředitel úseku provozovatele elektronického mýtného ministerstva dopravy Václav Nestrašil. Společnost CzechToll je podle něj připravena na to, že bude muset posílit hraniční přechody o mobilní odbavovací místa. „Připravují se velké organizační akce, abychom to zvládli,“ dodal.
„Řada dopravců to skutečně nechává na poslední chvíli,“ řekl poslancům ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO). „Děláme vše pro to, aby ten katastrofický scénář nenastal,“ ujistil.
Ministr informoval, že k 12. listopadu se do nového systému registrovalo 206 000 vozidel, tedy necelá polovina všech vozidel. Spojil se s bavorským a slovenským ministrem dopravy a apeloval na ně, aby podpořili registraci u dopravců ve svých zemích. Další ministry zemí EU Kremlík oslovil písemně.
Ředitel Nestrašil dodal, že ministerstvo koordinuje svoji činnost s policií i celníky. Dopravci se sice registrují, ale palubní jednotky nutné pro placení mýtného si podle něj vyzvedlo jen 80 000 z nich. Ministerstvo dokonce nabízí zdarma rozeslání palubních jednotek nejen do sousedních zemí, ale třeba i do Maďarska, Bulharska nebo Rumunska. „Reakce je zatím vlažnější, než jsme si slibovali,“ poznamenal Nestrašil.
Registrace do nového systému začala 22. září. Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na 200 obchodních distribučních místech, na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet. Dopravci musí po zaevidování údajů o vozidle a firmě složit vratnou kauci za palubní jednotku v hodnotě 2 468 korun. Při přihlašování na obchodních místech ji dostanou ihned, při registraci přes internet v průměru do dvou až tří dnů. Registrace v systému trvá několik minut.