Hlavní obsah

Kilometr dálnice stavíme o polovinu levněji než před deseti lety, brání své působení Ťok

Ministr dopravy představuje plány na výstavbu dalších dálnic v Česku.Video: Redakce Seznam, Seznam Zprávy

Ministr dopravy Dan Ťok představil plány budoucí výstavby dálniční sítě. Zároveň nevyloučil, že bude na pozici ministra pokračovat i nadále.

Článek

Spolu s premiérem v demisi Andrejem Babišem v pondělí na tiskové konferenci představuje ministr Dan Ťok chystané novinky v rezortu dopravy.

Premiér v demisi Babiš hned na úvod uvedl, že toho ministerstvo od roku 2014 (kdy má ministra z ANO) udělalo dost. „Zprovoznilo se 203 kilometrů dálnic a silnic prvních tříd,“ uvedl Babiš hned na úvod. Do toho je ale započítáno i 63 kilometrů opravovaných na dálnici D1.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR, Seznam Zprávy

Aktuálně stavěné dálnice a obchvaty.

Ministr v demisi Ťok připomněl, že se dnes staví přibližně za poloviční ceny oproti roku 2008. „Dnes stavíme dálnice za 152 milionů korun na kilometr, v roce 2008 to bylo 342 milionů za kilometr dálnice,“ poukázal.

Dostatečná je podle Ťoka i příprava. „Aktuálně stavíme 194 kilometrů dálnic a obchvatů, připraveno máme k zahájení v tomto a příštím roce 150 kilometrů dálnic a obchvatů,“ řekl ministr Ťok. Z toho je opět 77 kilometrů rekonstrukce dálnice D1.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR, Seznam Zprávy

Připravované dálnice a obchvaty.

K tomu ministr také uvedl, že je zprovozněno 9 opravených úseků, nyní se jich opravuje 5 a oprava dálnice D1 bude hotová do roku 2021. „Jsme opravdu na dobré cestě k tomu to zvládnout,“ dodal Ťok.

Dosavadním vrcholem byla situace, kdy v dubnu soutěž vyhrálo konsorcium firem nejbohatšího Čecha Petra Kellnera CzechToll a SkyToll. Už v tu chvíli měl ale stát zakázáno s nimi smlouvy podepsat. O měsíc později potom antimonopolní úřad celou soutěž zrušil.

To v podstatě znemožnilo, aby po roce 2020 vybíral mýto někdo jiný než dosavadní provozovatel systému, rakouská společnost Kapsch.

V návaznosti na problémy s mýtným tendrem potom sám ministr Ťok řekl, že ve vládě (v té době již v demisi) nejspíš skončí. „Já za tím cítím trošku mýtný tendr. Pokud chtějí na ministerstvu někoho, kdo se domluví přímo s Kapschem, tak jim to nabídnu,“ uvedl v půlce května pro ČTK Ťok.

V pondělí se ale ke svému konci vyjádřil vyhýbavě. „Nikdy neříkej nikdy. Teď cítím pro své pokračování - zejména pro problematiku mýta - podporu,“ řekl Ťok.

Babiš tato slova o podpoře v kauze mýta potvrdil s tím, že s výrokem ÚOHS nesouhlasí. „K otázkám obsazení vlády se ale nevyjadřuji,“ dodal premiér v demisi.

Doporučované