Hlavní obsah

Ministerstvo zrušilo povolení obchvatu, který by pomohl středočeské obci, ale uškodil Čapímu hnízdu

Ministerstvo dopravy zrušilo stavební povolení k vybudování obchvatu obce Olbramovice.Video: Radek Nohl, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Obec Olbramovice leží na hlavní trase spojující dálnice D1 a D3 a na obchvat čeká řadu let. Schválení stavebního povolení bude znovu řešit Středočeský kraj.

Článek

Každý den projede přes středočeskou obec Olbramovice podle odhadů třicet tisíc aut. Obec donedávna žila v naději, že už příští rok se začne stavět obchvat, který auta z obce úplně odvede.

Avšak nyní je zřejmé, že ještě několik let se nic nezmění.

Ministerstvo dopravy na svém webu zveřejnilo rozhodnutí, že obchvatu Olbramovic ležících na hlavním tahu mezi Prahou, dálnicí D1 a Českými Budějovicemi, zrušilo stavební povolení.

Obchvat obce má podle připravených plánů vést kolem farmy Čapí hnízdo, kvůli jejíž stavbě je z dotačního podvodu obviněn premiér Andrej Babiš.

Čapí hnízdo oficiálně vlastní firma IMOBA, která patří Babišovu holdingu Agrofert uloženému nyní do svěřenského fondu. Vyšší počet aut by mohl mít negativní dopad na pohodlí jejich hostů ubytovaných v Čapím hnízdě.

V Olbramovicích jsou z verdiktu úřadu, který ovládají politici Babišova hnutí ANO, zklamáni.

„Všechno bylo připravené. Už jsem počítal s tím, že se nejpozději příští rok začne stavět,“ řekl starosta Olbramovic Ivan Novák. „Když to vidím, je mi z toho hodně smutno,“ doplnil.

Olbramovice na stavbu čekají řadu let. Po vybudování obchvatu by podle starosty mělo přes obec jezdit naprosté minimum aut. Zatímco dnes jde o desítky tisíc řidičů denně. A přes léto, kdy lidé jezdí na dovolenou, jich je nejvíce.

Sabina Slonková o kauze Čapí hnízdo. Video: Seznam Zprávy

Agrofert přitom v tomto případě hraje ještě jednu roli. Když stát před časem vykupoval pozemky pro stavbu obchvatu, platil místním 60 korun za metr.

Agrofert dlouho s prodejem váhal, ale nakonec parcely také prodal – společnost tedy věděla, že se tu obchvat připravuje.

Prodej se pak uskutečníl až poté, co vláda zvýšila výkupní ceny – prosadil je ministr dopravy nominovaný Andrejem Babišem. Takže nakonec Babišova společnost – nyní uložená ve svěřenském fondu – dostala zhruba osmkrát více za metr čtvereční, než inkasovali lidé z Olbramovic. Celkově šlo o 3,7 milionu.

Je třeba dodat, že kromě firmy IMOBA si na stavbu stěžovali také místní lidé nebo majitel autobazaru. Nelíbilo se jim, že jim nová silnice zamezí přístupu k jejich parcelám nebo že má být obchvat i na pozemcích, které státu zatím nepatří.

Agrofert, který společnost IMOBA vlastní, odmítá, že by cokoliv zdržoval.

„Jediné, o co žádá (firma IMOBA), je to, aby po dokončení stavby bylo provedeno měření hluku. A pokud bude hluk překračovat hygienické normy, aby byly provedeny nezbytné stavební úpravy tak, aby hladina hluku odpovídala hygienickým předpisům. Nic víc,“ uvedl Jan Pavlů z tiskového oddělení Agrofertu.

Stavba se o několik let odloží

Nynější verdikt ministerstva znamená, že se stavba obchvatu, na který čeká zhruba 1200 obyvatel Olbramovic, o několik let odloží.

Ministerstvo uvedlo, že za zrušením povolení je nesprávný postup středočeského krajského úřadu. Nikoliv připomínka firmy IMOBA. Konkrétně ve stavebním povolení jsou podle Ministerstva dopravy výrazné nedostatky.

„V mnohých částech je vypořádání námitek účastníků řízení obecné a nepřezkoumatelné či úplně chybí,“ uvedl ředitel odboru pozemních komunikací Václav Krumphanzl.

„Velké výhrady má ministerstvo i ke způsobu doručování oznámení či stavebního povolení. Ve spisu zcela absentuje doklad o doručení veřejnou vyhláškou prostřednictvím Obecního úřadu Olbramovice,“ doplnil.

Problém byl podle ministerstva také v tom, že kraj původně uvedl špatný seznam pozemků, a tak se průběh řízení musel opakovat. „Takovým postupem krajský úřad způsobil chaos zejména v seznamu účastníků řízení,“ podotkl Krumphanzl.

Podle starosty Nováka nejde o nic zásadního. „Ale mě to vykolejilo. Vidím, že dva roky s tím zase nehneme a budeme čekat,“ dodal Novák.

Doporučované