Článek
Homogenita kolektivů. Zaklínadlo, ke kterému se upínala většina opatření omezujících provoz škol v minulém i předminulém školním roce. Stejně je tomu i v prvním oficiálním dokumentu, který pro fungování škol od září vydalo Ministerstvo zdravotnictví.
Úřad ředitelům v novém školním roce doporučuje, aby omezili slučování tříd, přesuny tříd, střídání učeben, hromadné školní akce, sdílení pomůcek a prostor.
„Příklad: na začátku školního roku v rámci výuky vybraných předmětů spojovat maximálně 2 třídy, dále v případě příznivého epidemického vývoje lze počet spojovaných tříd rozšířit,“ píše Ministerstvo zdravotnictví.
„Je to v rovině doporučení, takže, jak se říká, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Nevychází to ale vůbec z reality fungování škol. Prostě nelze v září a říjnu spojovat dvě třídy a v případě příznivého epidemického výdaje k nim přidat nějaké další,“ nezdá se konkrétní příklad v doporučení předsedkyni profesního sdružení pedagogů Učitelská platforma Petře Mazancové.
Ani ředitel Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia Radko Sáblík si nedokáže představit, že by v září spojoval a zase rozpojoval třídy podle vývoje epidemie. A to zvlášť kvůli tomu, že výuka na škole je postavená na míchání kolektivů, protože žáci si vybírají jednotlivé předměty a semináře, kterým se chtějí věnovat bez ohledu na třídu, do které fakticky náleží.
„Je to hloupost. Samozřejmě, že třeba na prvním stupni základních škol to problém není, protože výuka probíhá po třídách. Ale na spoustě škol je celá řada volitelných předmětů, seminářů a tak dále. De facto by tak tohle opatření bránilo tomu, aby probíhala výuku maturitních předmětů, kde se schází studenti až ze čtyř tříd,“ komentuje doporučení Sáblík.
Školy zase jako oběti
Ministerstvo zdravotnictví navíc přichází s omezujícími doporučeními pro školy opět v době, kdy se naopak různé další části života společnosti rozvolňují. Otevírají se taneční kluby, na vnitřní akce může až tři tisíce osob a dokonce i vzdělávacích a volnočasových aktivit se může účastnit uvnitř až tisíc dětí. Po návratu do škol v září by se ale podle doporučení nemohly promíchat ani třídy o pár desítkách žáků.
„Největší problém vidím v tom, že plošně nařízení stát příliš nevymáhá, ale na školy je snadno aplikuje, protože jsou velmi snadnými oběťmi,“ myslí si Mazancová.
Celý dokument má doporučující charakter. Nicméně i některé další body nevycházejí z reality toho, co školy vůbec mohou zvládnout dodržet – třeba pro osobní hygienu tekoucí pitnou a teplou vodu.
„Spousta škol tohle ale nemůže zajistit. Mají tedy teď začít překopávat trubky?“ ptá se Mazancová. Na konkrétní a přesná pravidla pro provoz škol od září se ale zatím čeká.
„Materiál Ministerstva zdravotnictví jsme v minulých týdnech opakovaně připomínkovali a jakmile dorazí, pošleme jej informativně do škol. Poté, co jej resort zdravotnictví právně ošetří mimořádným opatřením, což očekáváme v polovině srpna, rozešleme do škol detailní informace,“ uvedl ministr školství Robert Plaga (za ANO).
Už dříve řekl, že počítá s různými scénáři a předpokládá, že jako minimum se zachová nošení roušek ve společných prostorách, tedy třeba na chodbách či v šatnách.