Hlavní obsah

Ministerstvo povolilo stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Ministerstvo dopravy povolilo stavbu dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. Na úsek dlouhý 16,4 kilometru je podepsána smlouva se zhotovitelem a proběhly veškeré přípravné práce.

Článek

Na Twitteru to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl, který však očekává, že proti stavebnímu povolení bude podán rozklad. Stavbu D49 dlouhodobě kritizují ekologové.

Úsek chce ŘSD začít stavět příští rok. Pokud by se to podařilo, mohl by být uveden do provozu v roce 2023. Náklady činí téměř 5,6 miliardy korun bez DPH. Výstavbu dálnice mezi Hulínem a Fryštákem má zajistit sdružení společností Skanska, Eurovia, Metrostav, DSP a Porr. „Proti stavebnímu povolení lze bohužel očekávat podání rozkladu,“ uvedl v úterý Mátl.

Proti vzniku dálnice dlouhodobě bojují někteří ekologové. Například spolek Egeria podal několik žalob. Zpochybňoval mimo jiné výjimky vydané pro stavbu dálnice D49 v úseku Hulín-Fryšták. Ministerstvo životního prostředí povolilo kvůli stavbě zásahy do přirozeného prostředí čmeláků, čolků, raků, žab, netopýrů, bobra, medvěda, rysa, vlka a vydry. Spolek se nejprve obrátil se žalobou ke Krajskému soudu v Brně, který ji předloni zamítl. Následovala kasační stížnost, kterou Nejvyšší správní soud loni vyřešil stejným způsobem. Ostravský krajský soud zase loni zamítl žalobu spolku Egeria na neplatnost stanoviska pro posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) týkajícího se D49.

Dálnice D49 má spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu dálnice slavnostně zahajovalo v září 2008. Zdržel ji nedostatek peněz i zmíněné připomínky ekologů.

Doporučované