Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy podá rozklad proti rozhodnutí ÚOHS o tendru na mýto

Ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Vzhledem k tomu, že rozhodnutí ÚOHS není pravomocné, má ministerstvo podle ministra Kremlíka až 15 měsíců na přípravu a realizaci svého záložního plánu.

Článek

Ministerstvo dopravy podá v nejbližších dnech v zákonem stanovené lhůtě rozklad proti nepravomocnému rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterým úřad minulý týden zakázal plnění smlouvy na nový mýtný systém mezi MD a konsorciem CzechToll/SkyToll. Poslancům z kontrolního výboru to dnes řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Ujišťoval poslance, že výběr mýta od 1. prosince, kdy se má nový systém spustit, není rozhodnutím ÚOHS nijak ohrožen. Informoval je také o tom, že chystá záložní plán.

Zákaz bude platit s ročním odkladem. Ministerstvo dopravy teď může buď zahájit provoz nového mýtného systému s tím, že smlouva může přestat platit rok poté, co skončí řízení u ÚOHS, nebo zůstat u starého systému provozovaného firmou Kapsch.

Vzhledem k tomu, že rozhodnutí ÚOHS není pravomocné, má ministerstvo podle Kremlíka až 15 měsíců na přípravu a realizaci svého záložního plánu. Záložní plán podle ministra spočívá v tom, že bude hledat provozovatele služeb nového mýtného systému, například na provoz infrastruktury nebo údržby zařízení. Nešlo by tak o soutěž na zcela nový mýtný systém, jako tomu bylo u posledního tendru, ani o využití starého systému, který nyní provozuje Kapsch.

První splátku mýtného systému má stát uhradit v polovině příštího roku, uvedl Kremlíkův náměstek Jakub Kopřiva. Pokud by ÚOHS pravomocně novou mýtnou smlouvu ukončil, musel by se stát s dodavatelem vypořádat, potvrdil ministr. Rozsah tohoto vypořádání ale upřesnit nechtěl.

Ministr také řekl, že je připraven na případné soudní spory. Nechal vytvořit pracovní skupinu, kde budou zástupci ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva financí a případně i Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Každý měsíc by měl od skupiny získávat přehled o soudních nebo správních řízeních.

Zástupci ministerstva dopravy chodí informovat poslance z kontrolního výboru pravidelně každého čtvrtroku. Předseda výboru Roman Kubíček (ANO) chce, aby až do spuštění nového systému chodil přímo ministr na jednání výboru každý měsíc.

Ministr také poslance informoval, že jedna z firem, která u soudu pro Prahu 1 již dříve napadla žalobou platnost smlouvy na mýtné, vzala svoji žalobu zpět. Argumentem žalující firmy bylo, že ministerstvo nezveřejnilo celou smlouvu v registru smluv, jak mu ukládá zákon. Kremlík uvedl, že ministerstvo muselo respektovat ustanovení zákona o registru smluv, která vylučují ze zveřejňování některé pasáže, a část smlouvy proto nezveřejnilo.

V loňském tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Uspělo v mýtném tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s nabídkou přes 13 miliard korun.

Doporučované