Článek
Ministerstvo dopravy se do konce roku chystá poslat do Poslanecké sněmovny nově přepracovaný návrh sankčního bodového systému pro řidiče.
Ten byl v Česku zaveden v červenci 2006, poslední proměnou prošel v srpnu 2011.
O dalších úpravách se uvažuje už minimálně od roku 2016, protože dopravní policisté na silnicích a odborníci na bezpečnost silničního provozu z dat o přestupcích vidí, že nynější sankční systém přestává na řidiče platit.
„Cílem je systém radikálně zjednodušit, aby bylo jasně dané, kdo co za jaký přestupek dostane,” říká mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Roste počet rizikových přestupků
Pro dopravní policii je však podstatnějším důvodem k revizi systému to, že roste počet přestupků, které policisté hodnotí jako ty nejrizikovější. I proto samotná policie volá po rychlé změně.
„Je na čase zmodernizovat systém. Podívat se na to, jaké jsou trendy z hlediska závažných dopravních nehod a tomu systém přizpůsobit. Tak, aby byl právně vymahatelný – a zároveň sankce musí mít preventivní charakter. Řidič musí vidět, že takové jednání se nevyplácí,“ řekl Seznamu ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Prioritou podle něj mají být vyšší sankce za závažné dopravní přestupky, jako je jízda na červenou, vysoké překročení rychlosti a nebezpečné předjíždění.
Právě dva z nich – nerespektování červené na semaforu a velmi rychlou jízdu – postihují policisté na silnicích čím dál častěji.
Podíl pokut za rychlou jízdu přes 50 procent
Ze statistik Ministerstva dopravy plyne, že podíl pokut za rychlou jízdu se už přehoupl přes padesát procent. Zatímco v druhém pololetí roku 2006, kdy bodový systém startoval, to bylo 42 procent, v letošním prvním pololetí jde o 54 procent.
A v posledních třech letech také roste počet pokut za jízdu na červenou. Zatímco za první pololetí roku 2016 to bylo 2399 pokut, letos za stejné období 4227.
Policisté přitom dokážou odchytit jen určitou část těchto vážných přestupků, jichž se řidiči dopustí.
„Dá se hrubě odhadnout, že jen menší polovina je postihnuta,” říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
To potvrzují i obrázky, které Seznam namátkou pořídil na dvou velkých pražských křižovatkách na Smíchově a na Karlově náměstí.
Na Smíchově jsme postavili kameru na půl hodiny a za tuto dobu jsme zachytili šest řidičů, kteří projeli jednoznačně na červenou. Na Karlově náměstí za deset minut ignorovali příkaz k zastavení tři řidiči. Mnoho dalších pak projelo oběma křižovatkami ve chvíli, kdy svítila oranžová.