Článek
Z Mošnova létají pravidelné linky do Prahy, Londýna, Bergama nedaleko Milána a Dubaje a sezonní charterové lety do turistických oblastí, hlavně do Řecka, Bulharska a Egypta. Moravskoslezskému kraji, jemuž letiště patří, se loni naopak nepodařilo sehnat žádného zájemce, který by měl zájem provozovat lety do Amsterodamu a Helsinek.
Nejvíce cestujících bylo přepraveno na lince do Londýna, mezi další nejžádanější destinace patřil Burgas, Milán, Praha a Heraklion.
Vzrostlo i množství přepraveného nákladu. V roce 2017 bylo z Mošnova přepraveno 5362 tun nákladu, o rok dříve to bylo 4152 tun. Nárůst představuje 29,1 procenta.
„Za velký úspěch považujeme i výsledek hospodaření společnosti, kde se nám podařilo meziročně stáhnout ztrátu z 88 milionů korun na ztrátu cca 15 milionů korun,” uvedl obchodní ředitel společnosti Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský. Doplnil, že pevně věří, že se podaří otevřít nové letecké spojení.
Počet cestujících loni vzrostl i pražskému Letišti Václava Havla, a to o 17,9 procenta na rekordních 15,415 milionu lidí.
Cestování z regionů by navíc již brzy mělo být bezpečnější. Speciální kamery pro rozpoznávání obličejů a SPZ či více pracovišť kontroly cestujících by mohla mimopražská letiště pořídit za stamiliony od státu. Vyplývá to z vyjádření mezinárodních letišť v Brně, Karlových Varech, Ostravě-Mošnově a Pardubicích. Ministryně financí Alena Schillerová oznámila, že těmto letištím stát poskytne celkem 585 milionů korun na zvýšení bezpečnosti.
Jak by letiště chtěla dosavadní opatření posílit, nechtěli jejich zástupci z bezpečnostních důvodů upřesnit. V Brně by státní peníze využili podle mluvčí letiště Kateřiny Pichalové třeba na rozšíření počtu pracovišť bezpečnostních kontrol cestujících a nové bezpečnostní technologie. Pardubické letiště zase očekává například nové kamery, které dokážou rozpoznat obličeje a poznávací značky aut.
„Jsme partnery Ministerstva vnitra, jež určilo skupinu, která objíždí letiště. Jedná s manažery, co by se kde instalovalo a do jakých prostor,” doplnila Hana Šmejkalová, ředitelka firmy East Bohemian Airport, která provozuje pardubické letiště.
Bezpečnostní opatření pořízená ze státních dotací budou podle ředitele Letiště Karlovy Vary Václava Černého již nad rámec pravidel, která musí splňovat evropská letiště. Letos bude zřejmě připravena projektová dokumentace a v letech 2019 až 2020 by mohla být modernizace provedena, řekl Černý.
Představitelé mimopražských mezinárodních letišť zdůraznili, že již nyní jejich bezpečnostní opatření odpovídají přísným mezinárodním předpisům. Finanční pomoc na bezpečnostní opatření ale vítají. „Letiště Ostrava spolupracuje při realizaci tohoto projektu a vítáme tuto iniciativu, jelikož investice do bezpečnosti jsou v současné době namístě,” řekl obchodní ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku Stanislav Bujnovský.
Stát již uzavřel projekt zvýšení bezpečnosti pražského Letiště Václava Havla za 187 milionů korun. Letiště tak nyní například hlídají brány s kamerami, které dovedou rozpoznat SPZ auta hledaného policií. Před rokem začaly fungovat i automatické brány kontrolující cestující a čtečky cestovních dokladů. Celní správa využívá nové přístroje pro detekci radiace či chemických látek - drog nebo výbušnin - u cestujících. Zatím jen v pilotním provozu je systém detekce obličejů.
Na posílení bezpečnostních opatření v Praze se podílely ministerstva financí a vnitra, Celní správa, policie, Bezpečnostní informační služba a státní firma Český Aeroholding.