Článek
Každodenní fungování mnoha zaměstnanců se přesunulo z reality do virtuálního světa. Ale často je potíž s tím, jak je v tom digitálním prostoru udržet - ať už jde o hardware, nebo software.
Aby mohla síť současný nápor zvládnout, potřebují firmy sehnat lepší vybavení. Po celém světě včetně Česka proto vzrostla poptávka po serverech, vlastních nebo pronajatých. Podle společnosti Czech-Server.cz a datacentra DC6.cz se v porovnání s letošním lednem a únorem zvýšil prodej o 30 až 40 procent.
„Aktuálně evidujeme nárůst zájmu o naše serverhousingové služby ze strany firem zhruba o 30 procent a téměř pětinový nárůst poptávek serverhousingových služeb ze strany fyzických osob v porovnání únoru a března,“ říká Zdeněk Maršál ze společnosti Greendata, která stojí za datacentry DC6.
„Podobný zhruba třetinový nárůst poptávky zaznamenáváme také o výkonné routery a firewally a zvýšený je také zájem o služby zálohování NAS a Cloud, virtuální servery a desktopy,“ vysvětluje Miroslav Holeček, majitel společnosti Aticom provozující e-shop Czech-Server.cz.
Poptávku po cloudových službách potvrzují například i České radiokomunikace. „Zaznamenali jsme zvýšený zájem stávajících zákazníků o cloudové služby, kde je poptávka po navýšení kapacity. Zájem o servery v datacentrech jsou standardní jako obvykle,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Anna Tůmová.
Microsoft hlásí rekordní čísla
Kromě vyšší poptávky po „železe“ hledají firmy i komunikační nástroje. Gigantem mezi takovými aplikacemi je Microsoft Teams - ta stojí ve středu Office 365 a díky ní se v pracovních skupinách dají rozdělovat úkoly, zapisovat události a hlavně efektivně komunikovat.
Společnost zaznamenala masivní, téměř osminásobný růst využití svých cloudových služeb - v USA, Indii, Číně, Kanadě a také v mnoha evropských zemích. Microsoft Teams nyní využívá přes čtyřicet milionů uživatelů denně, kteří ve virtuálním prostoru společně „proschůzovali“ více než patnáct milionů hodin schůzek a hovorů. Vyplývá to ze statistiky, kterou se na webu Microsoftu pochlubil viceprezident firmy zodpovědný za Teams Jared Spataro.
Údaje za Česko Microsoft nezveřejňuje. „Žádná lokální data nemáme,“ řekla pro Seznam Zprávy Jana Vávrová z PR oddělení Microsoftu.
Komunikační a organizační platformy zažívají obrovský nápor uživatelů a podle webu CzechCrunch platforma od Microsoftu v polovině března dokonce zaznamenala krátkodobý výpadek. Tou dobou totiž firmy i školy začaly kvůli stavu nouze a uzavření vzdělávacích zařízení přecházet do onlinového režimu.
I přes masivní nárůst uživatelů zatím nedošlo k výraznějším komplikacím, nicméně budoucnost vidí v zaměření se na placené členství. „Stanovili jsme limity na bezplatné nabídky, abychom upřednostnili kapacitu stávajících zákazníků,“ vysvětluje Spataro.
Daří se i Slacku
Microsoft není zdaleka jediný, kdo hodlá onlinové revoluce využít. Jedním z jeho vyzyvatelů je také aplikace Slack, o jejímž nákupu několik let nazpět Microsoft uvažoval. Nakonec dal však přednost vlastnímu řešení v rámci aplikace Skype.
Slack se naučil spolupracovat s aplikacemi, jako jsou Dropbox, Asana, Google+, Twitter či Zendesk, a nyní se chce napojit i na Teams a v jejím rámci umožnit videohovory. Novinku oznámil pro portál CNBC Stewart Butterfield, spoluzakladatel a šéf firmy, s tím, že už teď platforma umožňuje práci třeba s OneDrive, Outlookem či SharePointem.
Už minulý týden Butterfield tweetoval, že jeho společnost přidala skoro deset tisíc nových zákazníků a zasáhla více než dvanáct milionů současně připojených uživatelů.
„Slack není konkrétně domácí pracovní nástroj, je více než organizačním nástrojem. Stejně jako Microsoft Teams umožňuje lidem a týmům spolupracovat, ať se nacházejí kdekoliv,“ chlubil se šéf firmy.