Hlavní obsah

Miliardy za metro drtí Hřibovu koalici. Kryjete mordor, útočí Marvanová na Čižinského

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Zakázku na servis metra na trasách A a B za 14,6 miliardy korun získala Škoda Transportation ze skupiny PPF.

Napětí v pražské koalici sílí. Radní Hana Kordová Marvanová v rozhovoru pro Seznam Zprávy nařkla koaliční Prahu sobě, že kryje staré pořádky a takzvaný mordor.

Článek

Ježíšek do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera dorazil loni o den dřív. Čtyřiadvacet hodin před Štědrým dnem její dceřiná společnost a výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation podepsala s pražským dopravním podnikem patnáctiletý kontrakt na servis metra za 14,5 miliardy korun. O měsíc později tato smlouva rozklížila vztahy v koalici primátora Zdeňka Hřiba (Piráti).

Část koalice v čele se Spojenými silami pro Prahu (TOP 09 a STAN) si myslí, že jde o netransparentní obchod, který kryje koaliční hnutí Praha sobě. Jeho představitelé a jimi nominovaný ředitel pražského dopravního podniku oponují, že smlouva byla podepsaná dle zákonných pravidel. Jsou přesvědčení, že za celým sporem je politika.

O co jde: pražský dopravní podnik potřeboval vyjednat servis souprav metra na trasách A a B (o mašiny na trase C pečuje společnost Siemens). Celkem jde na těchto dvou linkách o 93 vlaků, o které se montéři mají starat příštích 15 let. Od roku 2009 stroje servisovala společnost Škoda Transportation, která k tomu vlastní potřebnou dokumentaci.

Na základě toho – a posudků právních kanceláří – pražský dopravní podnik v čele s ředitelem Petrem Witowskim vyhodnotil, že městské společnosti nezbývá než smlouvu na další roky podepsat v rámci jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) právě se společností Škoda Transportation, která k vozům vlastní technické podklady. Stalo se tak 23. prosince 2019, v registru smluv se dokumenty objevily letos 16. ledna.

Hodnota kontraktu se zastavila na kótě 14,6 miliardy korun (17,6 včetně DPH). Pokud by dopravní podnik za 15 let neměl dostatek nových vlaků a potřeboval další servis, má k dispozici takzvanou opci na dalších pět let. Cena by se pak pohybovala kolem 22 miliard korun.

Na konci minulého týdne přišla pražská opoziční ODS s tím, že dopravní podnik smlouvu podepsal za zády pražského magistrátu. Občanští demokraté vyzvali ředitele Witowského k rezignaci. Ke kritice se připojilo i opoziční hnutí ANO. Nervozita kolem miliardové zakázky se vzápětí přenesla i do řad Hřibovy koalice.

Závan starých pořádků

Ostrou kritiku na adresu představenstva největší městské společnosti v republice vypálila v rozhovoru pro Seznam Zprávy Hana Kordová Marvanová (Spojené síly).

„Nedávno tu Piráti burcovali proti tlaku Číny a PPF na hlavní město, a pak se tu bez našeho vědomí uskuteční netransparentním způsobem zakázka za 15 miliard korun bez otevřené soutěže. Štve mě, že se to upeklo koncem minulého roku. Vědělo se, že to dopravní podnik řeší. Ale nebyla žádná informace, že je to před podpisem smlouvy. Stoprocentně vím, že nebyly k dispozici podrobné podklady ke způsobu zadání tendru,” pronesla Marvanová, která se mimo politiku živí jako advokátka.

Uznává, že pozice společnosti Škoda Transportation byla výhodná v tom, že se o servis starala v uplynulých jedenácti letech, díky čemuž má k dispozici potřebnou dokumentaci. Podle ní však manažeři dopravního podniku měli na strojírnu více tlačit, aby jim v dané zakázce ustoupila. „Jde o dlouholetého dodavatele. Dopravní podnik tedy mohl využít své páky a prostřednictvím jiných zakázek na Škodovku tlačit, aby mu v případě servisu metra vyšla vstříc a dokumentaci poskytla. Pak by se mohlo konat výběrové řízení, což se mohlo promítnout do výše ceny. Vedení dopravního podniku se v tomto případě málo snažilo, měli vést tvrdší vyjednávání,” uvedla Marvanová.

Dopravní podnik podle ní ale doprovází i další problematické projekty. „Představovala jsem si, že naše koalice udělá změnu, ale tato smlouva pro Škodu Transportation je jako z éry primátorky Adriany Krnáčové (ANO) a jejích lidí v čele podniku. Toto samozřejmě není v dopravním podniku jediný problém, objevily se i problémové případy jako revitalizace stanice Nádraží Holešovice. Tato věc se opět v dopravním podniku přichystala za zády vedení města,” poukázala Marvanová.

V koalici primátora Zdeňka Hřiba podle ní chybí vůle spory v dopravním podniku řešit. „Myslela jsem, že Praha sobě je hnutím pro změnu a že naše koalice se odstřihne od starých pořádků. Jenže část politiků Praha sobě udržuje tyto staré pořádky. Nechápu to, vždyť je to mordor,” nešetřila kritikou Marvanová na adresu hnutí Praha sobě.

Radní své koaliční partnery vyzvala, aby šéfa dopravního podniku – jejich nominanta – odvolali. „Lidé očekávali změnu, nejen na radnici, ale i v městských společnostech. Musíme je řešit hospodárně a transparentně, což se v případě dopravního podniku nyní říct nedá. Ať pan Čižinský svěří dopravní podnik někomu jinému,” vyzvala Marvanová své koaliční partnery v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Rukojmím velkých kontraktů

Nic takového ředitel Witowski ani zástupci Praha sobě neplánují. Jejich lídr a starosta Prahy 7 Jan Čižinský se snaží konflikt umírnit. „Staré pořádky po ODS a hnutí ANO naopak v dopravním podniku společně s koaličními partnery odstraňujeme,” reagoval poslanec Čižinský pro Seznam Zprávy na kritiku Marvanové.

Brání se i ředitel Witowski, který trvá na tom, že cena servisu na metro není nijak vychýlená a že výběrové řízení nebylo možné vypsat jinak než v režimu JŘBÚ. Vypočítal, že ročně stojí servis jedné soupravy metra zhruba 10 milionů korun, což považuje za přiměřenou cifru. S kritikou zakázky přišla jako první v minulém týdnu pražská ODS, jejíž bývalý pražský primátor Bohuslav Svoboda se mu prý omluvil s tím, že neměli k dispozici veškeré podklady. Witowski trvá i na tom, že členové dozorčí rady o vyjednávání se strojírnou věděli.

„Proces byl transparentní, vše podle pravidel a zákonů. Nemáme problém s tím, když se na vše bude chtít dozorčí rada podívat, nebo k věci udělat audit. Postupovali jsme stejně, jako když se vyjednávalo o údržbě a servisu pro soupravy na trase A s firmou Siemens,” řekl Seznam Zprávám Witowski.

Podobná situace jako nyní dopravní podnik před lety potkala pražský magistrát, který kvůli různým licencím prodlužoval kontrakty firmě obsluhující někdejší kartu Opencard. „Je to pravda a je to velmi nešťastné. My teď zkrátka neměli jinou možnost. Mají dokumentaci, takže nemůžete oslovit někoho jiného a udělat otevřenou soutěž. Přistoupili jsme na to na základě právních analýz od kanceláří Rowan Legal a Havel & Partners a posudku od ČVUT,” zdůraznil Witowski a odmítl slova Marvanové o tom, že se vedení společnosti v jednáních se Škodovkou málo snažilo: „Vedli jsme se Škodovkou cenová jednání a licitovali jsme o podmínkách. V rámci našich možností jsme vyvinuli maximum úsilí. Zlevnili jsme kontrakt zhruba o půl miliardy korun. Že jsme smlouvu uzavřeli už v minulém roce, znamenalo úsporu 50 milionů korun za inflační doložky.”

Kde naopak Witowski volá po otevřeném výběrovém řízení, je nákup nových automatizovaných vlaků, které by se měly nasadit na trase C a D, jejíž výstavba se teprve plánuje. „Na ně bude uskutečněno otevřené výběrové řízení na evropské úrovni. Jde o náročný a dlouhý proces, proto jsme domluvili i opci na opravu stávajících vlaků pro případ, že se nákup těch nových nějak zadrhne. Je to naše opce, ne dodavatele. Pokud by se podařilo doručit nové soupravy dřív, než vyprší současná smlouva se Škodovkou na servis, nebudeme muset opravovat všech 93 vlaků po dobu 15 let. Budeme moct postupně ty nejojetější vlaky vyřazovat a nahrazovat je novými soupravami,” vysvětlil Witowski.

A dodal, že ho štve, že jím řízená společnost se stala jevištěm politické bitvy. „Bohužel. Dopravní podnik se často stává politickým kolbištěm.”

Rozhoupaná koalice

Jde už o několikátou hádku, která rozleptává koalici Pirátů, Spojených sil a Praha sobě. V zákulisí pražské radnice lze narazit na různé spekulace. Jedna z nich například říká, že konflikty mohou dospět až do fáze, kdy se v zastupitelstvu najde dostatečný počet hlasů na odvolání rady hlavního města. Následovalo by však možná i několikatýdenní bezvládí, neboť by se v tuto chvíli nenašel dostatečný počet hlasů pro zvolení nové reprezentace metropole.

Spekulace spojené se současnou hádkou kolem zakázky na servis metra zase přemítají, že kritika namířená na představitele Praha sobě souvisí s celorepublikovými plány Jana Čižinského. Ten se koncem minulého roku nechal slyšet, že by mohl postavit celostátní obdobu svého pražského hnutí. Pro některé opoziční strany ve Sněmovně by taková konkurence mohla být smrtící.

Buď jak buď, do hry v pondělí odpoledne zasáhl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Za dopravu v Praze je odpovědný tým Jana Čižinského. Pokud se ukáže, že zakázka na servis metra byla předražená, nebo že existovalo více možných dodavatelů, očekávám odchod ředitele nominovaného Prahou sobě i celého stávajícího představenstva dopravního podniku, které zakázku schválilo, včetně nominantů Spojených sil,” uvedl šéf pražské koalice.

Hřib rovněž oznámil, kdo ke kontrole tendru přizve opozici. Náměstkovi pro dopravu Adamu Scheinherrovi (Praha sobě) připraví úpravu stanov v dopravním podniku tak, aby o významných, miliardových zakázkách byli systematicky informováni i radní.

Primátor pak vyzval Spojené síly, aby Hanu Kordovou Marvanovou vyslaly do struktur největší městské společnosti. „Považoval bych za ideální, kdyby ji Spojené síly dosadily do dozorčí rady podniku, aby pomohla předcházet těmto problémům,” doplnil Hřib.

Doporučované