Článek
Aerolinky začínají odhadovat finanční náklady spojené s preventivními opatřeními proti epidemii koronaviru, která je přinutila po celém světě zrušit lety do Asie. Celý letecký průmysl čelí významným ztrátám. Například Qantas, vlajková aerolinka Austrálie, uvedla, že v druhé polovině fiskálního roku klesne kvůli těmto omezením jejich zisk o celých 100 milionů dolarů.
O několik hodin později přišla s daty také francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM, která sdělila, že šířící se nákaza by mohla v období od února do dubna snížit jejich zisky o celých 216 milionů dolarů. Firma pozastavila lety do Šanghaje a Pekingu.
Loni klesl provozní zisk společnosti Air France-KLM kvůli dražšímu palivu o 18,8 procenta na 1,2 miliardy dolarů, tedy zhruba 28,5 miliardy korun.
Qantas zrušila své spoje do Šanghaje, a to s platností až do konce května. Generální ředitel Qantas Alan Joyce ve čtvrtek dále uvedl, že letecká společnost plánuje do konce května snížit celkovou intenzitu letů do Asie o 15 procent. Vede ji k tomu nízká poptávka po cestování do Hongkongu, Singapuru a Japonska. Před současnou epidemií, za druhé pololetí loňského roku, Qantas vykázal zisk před zdaněním 512 milionů dolarů. Oproti stejnému období předchozího roku to znamenalo mírný pokles.
Podle Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu budou důsledky nákazy fatální. Hodnota ztracených příjmů se podle ní vyšplhá až k 28 miliardám dolarů, a to jen za předpokladu, že ohnisko nákazy se omezí na území Číny.
Nákladní doprava pokulhává
Také Maersk, největší světová společnost zabývající se přepravou kontejnerů se zbožím, varovala před „velmi slabým“ začátkem roku, kdy koronavirus nechal továrny v Číně zavřené a nadále snižuje poptávku po přepravě zboží.
Dánský lodní dopravce uvedl, že od prodloužení volna, které začalo oslavami čínského nového roku, zrušil více než 50 cest do Asie a z ní. Očekává se, že přepravní sazby budou v důsledku poklesu poptávky klesat. Tuto informaci uvedla společnost ve zprávě o výsledcích hospodaření. „Odhadujeme, že továrny v Číně fungují na 50 až 60 procent kapacity,“ řekl generální ředitel Maersku Søren Skou.
Společnost ale vnímá své vyhlídky do budoucna pozitivně – očekává, že se produkce začátkem března zvýší až na 90 procent obvyklé kapacity.
Po moři se přepravuje přibližně 80 % světového obchodu se zbožím a právě Čína je domovem sedmi z deseti nejrušnějších nákladních přístavů na světě. Dá se proto soudit, že epidemie koronaviru výsledky firem značně ovlivní. Maersk uvedl, že letos očekává zisk kolem 5,5 miliardy dolarů, což je o 5 procent méně, než předpovídali analytici.
Finanční dopad koronaviru na podniky na celém světě – od leteckých společností a automobilek po firmy s luxusním zbožím a farmaceutické společnosti – pomalu začíná nabývat jasnějších obrysů.
Například prodej osobních automobilů se v Číně v první polovině února v důsledku epidemie meziročně propadl o 92 procent. Vyplývá to podle agentury Bloomberg z údajů Čínského svazu osobních automobilů (CPCA). Jde o první významné údaje, které demonstrují, jak tvrdě epidemie koronaviru zasáhla největší automobilový trh světa. „V prvních únorových týdnech bylo otevřeno velmi málo prodejen aut a navštěvovalo je velmi málo zákazníků,“ uvedl CPCA.