Hlavní obsah

Miliardový tunel v Brně ohlídá patronka horníků. Stavba trati je v polovině

Foto: Dopravní podnik města Brna

Nová tramvajová trať v Brně.

V Brně pokračuje stavba tramvajové trati k univerzitnímu kampusu. Vznikající tunel nově stráží socha svaté Barbory, která má zajistit bezpečnost stavby i budoucího provozu.

Článek

Stavbaři v Brně pracují na prodloužení tramvajové trati ke kampusu Masarykovy univerzity v Bohunicích. Více než dvě třetiny kolejí povedou přes podzemní tunel. Ten od úterý stráží socha svaté Barbory, patronky důlních staveb a horníků. Má dohlížet na bezpečí jak dělníků při stavbě, tak budoucích cestujících. Do nových zastávek se mají svézt na konci příštího roku.

Jeden z nejvýznamnějších dopravních projektů v Brně stojí skoro 1,5 miliardy korun. Jde o první prodloužení tramvajové trati ve městě po více než třinácti letech. Nová trať bude dlouhá téměř kilometr, 609 metrů kolejí povede podzemním tunelem. To má zjednodušit dopravu do univerzitního kampusu, kde se před pandemií denně scházelo kolem 40 tisíc lidí. Míří tam studenti několika fakult Masarykovy univerzity i pacienti bohunické fakultní nemocnice. Na trase vzniknou dvě zastávky, jedna z nich bude v podzemí.

Stavba je unikátní hned v několika ohledech. „V celé České republice je to za posledních deset let největší projekt, který vzniká v zastavěné části města,“ řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS), podle které jde o jednu z priorit města. Většinu nákladů pokryje dotace z evropských fondů ve výši jedné miliardy.

+5

Netradiční je také způsob provedení podzemních prací. Dělníci nejdříve staví stěny a strop tunelu, který následně zasypou a teprve potom se vrhnou na ražení, vyvážení zeminy a pokládku kolejí. „Je to z toho důvodu, abychom co nejméně omezovali obyvatele Starého Lískovce, kterých se práce po zasypání tunelu téměř nedotknou,“ vysvětlil oblastní ředitel společnosti Metrostav Zdeněk Mička.

Práce ale naopak ovlivňuje dopravu ve městě. Na jaře a v létě nebudou jezdit tramvaje na několika úsecích ve Starém Lískovci a nahradí je autobusy. Uzavírka čeká ulici Okrouhlá, která podle informací dopravního podniku zůstane neprůjezdná natrvalo.

Dopravní podnik města Brna pořídí na novou trať mezi ulicemi Osová a Netroufalky moderní tramvaje. Obousměrné klimatizované vozy dodá společnost Škoda. „Rámcová smlouva umožňuje nakoupit až 40 tramvají v celkové hodnotě 2,4 miliardy korun,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Prvních pět souprav by měl výrobce dodat na začátku roku 2023.

V tu dobu by měla být nová trasa, na které vzniknou dvě zastávky, hotová. Za dva roky práce nenabrali dělníci i přes komplikace spojené s počasím a covidem žádné zpoždění a půlku stavby mají hotovou. „Letos dokončíme všechny hrubé práce na trati i tunelu a v příštím roce nás bude čekat oživení celého systému. V tunelu je nutné nainstalovat zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek a mnoho dalšího,“ přiblížil Mička. Stavbaři i zástupci města očekávají otevření nové trati pro linku číslo 8 na konci příštího roku.

Právě na cestující v tomto spoji bude dohlížet socha svaté Barbory. O jejím umístění na začátek tunelu rozhodl Dopravní podnik města Brna.

V úterý dopoledne jí dal své požehnání v katedrále sv. Petra a Pavla brněnský biskup Vojtěch Cikrle. Jde vůbec o první sochu pro tramvajovou trať, kterou biskup v Brně požehnal. „Dnes jsou podél cest nepřehlédnutelné reklamy, které nám radí, co nakoupit. Sochy světců byly a jsou reklamy na to, jak žít,“ uvedl Cikrle.

Poté téměř metr vysokou sochu z italského mramoru zástupci dopravního podniku převezli ve speciální schránce ke kampusu a usadili ji k portálu tunelu. Tam ji odhalili společně se zástupci města a stavebních firem, které práce provádí.

Součástí slavnostního odhalení byla prohlídka stavby, které se zúčastnil i reportér Seznam Zpráv. Navzdory lehkému dešti bylo staveniště plné dělníků, strojů a těžké techniky. Stavba začala před deseti měsíci. Nyní jsou hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu a dělníci betonují strop, který bude dokončený v celé trase do konce dubna. „V květnu strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení,“ popsal Havránek.

V Brně jde o první prodloužení tramvajové trati od roku 2008. Tehdy dopravní podnik prodloužil trasu linky 12 v Králově Poli o dvě nové zastávky a umožnil lidem cestu tramvají do Technologického parku.

Související témata:

Doporučované