Článek
Státem vlastněný podnik ČD Cargo před dvěma lety dumal, jak naložit se svými bezmála čtyřicet let starými vagony. Do šrotu, nebo rekonstruovat? Nakonec se rozhodl pro druhou variantu. Modernizaci dostala na starost slovenská firma SMK, která ale podle veřejně dostupných informací z obchodního rejstříku nemá žádné zaměstnance.
Teď se případem podle zjištění Seznam Zpráv začali zabývat kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) a Vrchní státní zastupitelství v Praze vedené Lenkou Bradáčovou.
O co jde: v červnu roku 2018 představenstvo a dozorčí rada ČD Cargo schválily kontrakt na modernizaci 500 nákladních vagonů. Rekonstrukci dostala na starost společnost SMK z Banské Bystrice.
Struktura obchodu byla následující: SMK si vagony nejprve odkoupí. Pak je přestaví a následně po dobu deseti let (s opcí na 15 let) je bude českému dopravci pronajímat. Po uplynutí nájmu si ČD Cargo podle smlouvy, kterou mají Seznam Zprávy k dispozici, zase vagony koupí zpět.
Vedení nákladového dopravce trvá na tom, že vše proběhlo podle regulí, a pochybnosti o zakázce přičítá konkurenčnímu boji.
Nestárnoucí ročník 1979?
Ze smluvních dokumentů pak vyplývá několik čísel.
Dle posudku, který je součástí smlouvy, se cena jednoho vagonu pohybuje v průměru kolem 100 tisíc korun. Celkem tedy za 500 vozů česká společnost získala 50,7 milionu korun.
Kolik přesně hodlá SMK do modernizace investovat, není zřejmé. Co se naopak ví, je cena, za kterou bude SMK vagony českému dopravci pronajímat: jeden kus za 13 eur na den. Při současném kurzu eura by si v případě desetiletého kontraktu přišla SMK na 611 milionů korun, při pětiletém prodloužení kontraktu by šlo o 918 milionů korun. Náklady na úpravy a údržbu vagonů v tomto období půjdou za ČD Cargo.
Až pronájem vyprší, slovenská firma zinkasuje další stamiliony, a to za prodej vagonů zpět do ČD Cargo.
Smlouva říká, že ČD Cargo za jeden vagon zaplatí v přepočtu 505 tisíc korun – za celý set 500 vozů půjde o částku 252 milionů korun. Mimochodem: vagony byly vyrobeny v rozmezí let 1979 až 1984. Je tedy možné, že ČD Cargo bude po uplynutí pronájmu do své flotily pořizovat vozy staré přes půl století.
Zda je kontrakt pro státem vlastněného dopravce v pořádku, nyní prověří policie. Seznam Zprávy zjistily, že loni v prosinci podal právník Mario Hanák trestní oznámení. „S ohledem na probíhající prověřování ze strany policie se k jeho obsahu nemohu blíže vyjadřovat,“ uvedl advokát Hanák.
Vrchní státní zastupitelství v Olomouci jeho podnět vzalo a v polovině ledna odeslalo svým kolegům do Prahy. „Ve vámi dotazované věci probíhá standardní prověřování, v této fázi řízení se k věci blíže nevyjadřujeme,“ napsal Seznam Zprávám žalobce Boris Havel z Vrchního státního zastupitelství v Praze.
Ministrův zdvižený prst
ČD Cargo spadá pod České dráhy, které patří pod Ministerstvo dopravy. Šéf resortu Karel Havlíček potvrdil, že i jeho úřad obchod prověří.
„Prověřování této zakázky probíhá jak na úrovni Ministerstva dopravy, tak Českých drah. Ověřujeme, zda prodej, úprava a pronájem vagonů pro ČD Cargo jsou v pořádku,“ uvedl místopředseda vlády pro Seznam Zprávy.
Dodal, že případ souvisí s konkurenčním bojem. „Je patrné, že zde probíhá boj mezi minulým dodavatelem a současným smluvním partnerem ČD Cargo. Obě strany se snaží upozornit na pochybení toho druhého. Není to úplně triviální zakázka, jak z pohledu odborného, tak ekonomického i právního. I proto oslovujeme Drážní úřad, jako nezávislý správní orgán, a mimo našeho auditu budu chtít i další stanovisko,“ dodal ministr dopravy, který řídí i resort průmyslu a obchodu.
Seznam Zprávy zajímalo, proč si podnik ČD Cargo vybral zrovna firmu SMK, respektive proč neproběhlo veřejné výběrové řízení.
Odpověď na tuto otázku nepřišla. Místo toho státem vlastněný dopravce zaútočil na skupinu Rail Invest bratrů Petera a Rudolfa Šuškových. „S firmami ze skupiny Rail Invest vede v současné době ČD Cargo několik soudních sporů, jejichž předmětem je flagrantní porušování smluvních vztahů ze strany jednotlivých společností této skupiny, a to v řádu stovek milionů korun. V rámci konkurenčního boje a ve snaze účelově očernit vedení ČD Cargo teď právní zástupce Rail Invest napadá smlouvu ČD Cargo s konkurenční firmou SMK, mimo jiné u Drážního úřadu,“ stojí v prohlášení společnosti, které šéfuje slovenský manažer Ivan Bednárik.
Jeho management se hájí, že SMK byla jedinou firmou, která modernizaci vagonů mohla zvládnout. „Pokud by nebyl kontrakt uzavřen, vozy by čekala fyzická likvidace, neboť modernizace probíhala na morálně a fyzicky zastaralých neprovozuschopných vozech, které navíc díky svým konstrukčním omezením mohly být v provozuschopném stavu používány pouze v České a Slovenské republice,“ stojí v prohlášení, které ČD Cargo po dotazech Seznam Zpráv umístilo na svůj web.
Redakce zaslala dotazy i členovi dozorčí rady ČD Cargo Pavlu Kysilkovi, který je předsedou dozorčí rady mateřské společnosti Českých drah.
Kysilka se však odkázal na tiskový orgán ČD Cargo. Předsedou dozorčí rady této společnosti pak je šéf Českých drah Václav Nebeský.
Vane vítr z východu?
Advokát Karel Ležatka, který zastupuje společnost Ostravské opravny a strojírny spadající do skupiny bratrů Šuškových, považuje argumentaci odkazující na konkurenční boj za absurdní. Říká, že firmám jeho klientů těžko může konkurovat firma, která dle dostupných údajů nemá zaměstnance.
„Posouzení operace převodu, nájmu a zpětného odkoupení vozů mezi ČD Cargo a SMK je věcí šetření Drážního úřadu, Ministerstva dopravy a zejména kontrolních orgánů Českých drah. Kontrolní mechanismy samotného ČD Cargo totiž selhaly již dávno. Naše společnost si už za léta, kdy je tato strategická firma řízena dosazeným managementem s vazbami na východ, uvykla tomu, že právo a dodržování smluv od této společnosti nelze očekávat. Nehospodárnost, netransparentnost, podezřelé zakázky zadávané mimo režim zákona o veřejných zakázkách třeba i do Srbska či Polska jsou bohužel pravidlem,“ sdělil Seznam Zprávám advokát Ležatka.
Seznam Zprávy zaslaly dotazy i jednateli společnosti SMK Peteru Kováčikovi. Redakci například zajímalo, zda firma opravdu nemá zaměstnance, jak ukazují dostupné informace vyhledatelné například skrze analytickou aplikaci Cribis. Peter Kováčik však na dotazy redakce nereagoval.