Článek
Muzikant s kytarou působí na první pohled jako obyčejný kluk odvedle, ve skutečnosti lze ale Eda Sheerana označit za továrnu na peníze, největší, kterou současná muzika nabízí.
Sheeranovo turné Divide podle odhadů serveru The Wall Street Journal pokoří hranici 750 milionů dolarů (přes 17 miliard korun). To zrzavého, věčně rozcuchaného zpěváka katapultuje před legendu U2 a její turné 360° a stane se tak nejvýdělečnější sérií koncertů na světě. Třetí místo pak bude patřit kapele Guns N’ Roses.
Jedno prvenství už U2 sebrali
V rámci turné Divide odehrál osmadvacetiletý zpěvák na 260 koncertů po celém světě. Turné začal v roce 2017 a končí letos v srpnu. K začátku června se na jeho koncerty podle webu The Wall Street Journal prodalo 8,8 milionu vstupenek. Už to je bezkonkurenčně nejvíce lístků, kolik si lidé v rámci jednoho turné koupili. Před Britem rekord drželi irští U2, na které se přišlo podívat 7,3 milionu lidí.
„Předtím, než turné začalo, mi řekl: ,Chci pokořit rekord U2,“ uvedl pro web The Wall Street Journal Louis Massina, agent a promotér, který se staral o severoamerickou část jeho turné.
Dříč, co pečlivě plánuje
„Je posedlý statistikami. Říká se o něm, že hledá jakoukoli skulinku, aby z nahrávky vytěžil absolutní maximum. Například nevydá album v určité datum, aby se to nekrylo s jinými popovými nahrávkami, které by měly v tu dobu vyjít. Poslední desku Divide takhle odkládal, aby našel to přesné datum, kdy to způsobí absolutní boom,“ popisuje zpěvákovu mánii v plánování Vojtěch Tkáč z hudebního časopisu Headliner.
Za Sheeranovým finančním úspěchem stojí vedle jeho popularity také promyšlená koncertní strategie. V porovnání s ostatními zpěváky světového formátu jsou Sheeranovy koncerty levnější, hraje jich ale řádově mnohem více.
80 000 lidí, kteří nemohli platit kartou
To, že Sheeran nemá problém odehrát mnoho koncertů, je vidět i na vystoupení v pražských Letňanech. Po zahájení prodeje vstupenek bylo letiště okamžitě vyprodáno. Pořadatelé proto přidali ještě jeden koncert na následující den. V neděli se přišlo na koncert podívat 80 tisíc lidí.
Při koncertech v Letňanech nikdo – až na stánek s merchandisingem – nemohl platit kartou. Za půllitr piva návštěvníci platili 70 korun, což v Praze není až tak dramaticky mnoho.
Líbí se holkám a kluci s ním chtějí zajít na pivo
„Je to skromný kluk, který je upřímný a lidský a který zpívá o vztazích a o tom, jaký je život teenagerů a dospívající generace. Jako prvnímu se to v této éře opravdu povedlo využít na maximum,“ vysvětluje, co stojí za úspěchem fenoménu Sheeran, publicista Tkáč. Jeho cílová skupina jsou zejména náctiletí a mileniálové. Podle The Wall Street Journal patří 40 % Američanek mezi 13 a 34 lety mezi jeho fanynky.
Žánrově se Sheeran pohybuje mezi akustickým popem, folkem R&B a hip hopem. Jeho koncerty jsou relativně jednoduché. Nemá za sebou skupinu tanečníků, zpravidla hraje sám a nepotrpí si na žádné extravagantní výstřelky. A pravděpodobně i tím se mu daří držet image rozcuchaného kluka odvedle, na kterého rodiče bez obav pustí své děti.