Článek
Firma CSG Industry zbrojaře a průmyslníka Michala Strnada musí po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zaplatit pokutu 4,5 milionu korun. Důvodem je převzetí kontroly nad skupinou šesti distributorů automobilů Hyundai ještě dříve, než to schválil právě antimonopolní úřad.
Úřad kontrolující hospodářskou soutěž posvětil transakci v říjnu 2020. CSG Industry ale už předloni v únoru do některých z přebíraných firem jmenovala své jednatele. Týkalo se to mimo jiné společností Hyundai Centrum Praha nebo Car Star Fleet.
„Už v době před posuzováním uvedeného spojení získal úřad pochybnosti o tom, zda nebylo spojení uskutečňováno již v době před notifikací fúze k úřadu a před vydáním povolujícího rozhodnutí, a proto zahájil správní řízení o možném porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže,“ uvedl ÚOHS ve zveřejněném rozhodnutí. Verdikt je již pravomocný.
„Pokládáme za důležité upozornit, že v tomto případě se CSG nedopustila žádného porušení hospodářské soutěže či omezování konkurence, protože případ se týká získání společností v oboru, v němž CSG do té doby nepůsobila. To ostatně potvrzuje skutečnost, že ÚOHS transakci vedoucí k získání společností do skupiny CSG povolil. Pochybení spočívá v tom, že CSG z pohledu regulátora činila některé přípravné kroky ještě před vydáním povolení transakci uskutečnit,“ reagoval mluvčí Strnadovy skupiny Andrej Čírtek. Firma podle něj byla přesvědčená, že jedná po právu.
Za spáchání podobného přestupku může dostat firma pokutu až deset milionů korun nebo do deseti procent z obratu. ÚOHS Strnadově společnosti pokutu snížil kvůli tomu, že požádala o narovnání a splnila všechny předepsané podmínky.
Stejným způsobem jako při převzetí automobilových dealerství chyboval Strnad také při získání kontroly nad společností Skyport. Ta se zabývá odbavováním nákladů na pražském Letišti Václava Havla. Také v tomto případě dostala miliardářova firma již dříve stejnou pokutu 4,5 milionu korun.
Není nám známo, že by pan Savov nějakou konkrétní společnost v Česku vlastnil.
Automobiloví prodejci i Skyport původně patřili do sféry zájmů byznysmena Františka Savova. Ten se k nim však dlouho nehlásil. Firmy podle údajů v českém obchodním rejstříku ovládaly společnosti se sídly v daňových rájích. Savov se ke společnostem přihlásil až poté, co nad nimi v rámci ostrého konfliktu se Strnadem ztratil kontrolu. To se stalo například zvýšením základního kapitálu ve prospěch Strnadovy CSG. Ta tvrdí, že to byly běžné akvizice.
„Není nám známo, že by pan Savov nějakou konkrétní společnost v Česku vlastnil,“ poznamenal již dříve zástupce CSG Čírtek.
Savovův mluvčí Jan Hrubeš označuje převzetí autosalonů za nezákonné. „Na podvodu se podíleli někteří bývalí spolupracovníci podnikatele Františka Savova, kteří autodealerství prodali holdingu Jaroslava a Michala Strnadových nápadně výhodně a hluboko pod cenou,“ tvrdí. Převzetí dealerství se podle Hrubeše uskutečnilo za zády Savova.