Článek
Koncem února pražští radní rozhodli o zavedení MHD a vlaků zdarma v době smogových situací, slibují si od toho, že lidé, kteří jezdí po metropoli autem, nechají své vozy doma.
„Osmdesát procent znečištění vzduchu na území hlavního města způsobuje automobilová doprava. Už teď jsme ve spolupráci s policií spustili projekt, při kterém se víc kontroluje technický stav vozidel. Soustřeďujeme se na taková, která nemají v pořádku spalovací cesty nebo filtr pevných částic,“ říká v Duelu Petr Hlubuček (STAN).
Anketa
Problémem jsou hlavně dieselové motory s poškozeným či chybějícím filtrem pevných částic. Hlubuček přiznává, že policie kontroluje především vizuálně, co autům vychází z výfuků, a že dosud není k dispozici zařízení, které by na místě jednoznačně prokázalo nadlimitní emise.
Současné kontroly ale například zastupitel za hnutí ANO Radomír Nepil považuje za neefektivní. Navíc je přesvědčený, že řidiči zvyklí jezdit autem za smogové situace nedají přednost MHD zdarma.
„Máme jednu z nejlevnějších MHD ve střední Evropě. Lidé, kteří chtějí jezdit autem, jím stejně pojedou. Ti nerozhodnutí se rozhodli, když se zlevnila MHD a rozšířily se zóny placeného parkování, což se stalo v minulém volebním období. Jízdenka za 32 korun je nevytrhne.“
Podle Hlubučka zemře v metropoli každý rok předčasně kvůli znečištění ovzduší 1 200 lidí a ekonomické škody dosahují 18 miliard korun. Smogová situace se v průměru v metropoli vyhlašuje dvakrát za rok, nejčastěji v lednu a únoru. Městskou pokladnu by bezplatná přeprava vyšla na 5 milionů za den, což by se podle něj vyplatilo.
„Vycházíme z toho, že v poslední době všichni přemýšlíme o tom, co jíme. Měli bychom přemýšlet i o tom, co dýcháme. Když vyjedu autem a znečišťuji ovzduší speciálně v období smogové situace, tak jdu proti sobě, svým dětem, rodině i sousedům. A tento efekt je významný,“ popisuje Hlubuček, co by Pražany mělo motivovat k použití MHD.
Zvládne MHD nápor cestujících?
Náklady na přepravu zdarma bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí. Problém je ale s kapacitou spojů, které by nemusely skokové zvýšení počtu cestujících zvládnout přepravit. Tramvaje, metro i železnice jsou v době dopravní špičky už teď na hranici možností.
Podle Hlubučka je vytíženost městské dopravy v kritickém lednu a únoru o 10 až 15 % nižší, takže existují rezervy, které dopravci můžou nasadit. S tím ale zastupitel Nepil nesouhlasí.
„MHD je už dnes velmi přeplněná. Historicky se potýká například s nedostatkem řidičů autobusů. Že by se posílily linky, je čirá fikce, ti řidiči k dispozici nejsou,“ namítá Nepil.
Z českých měst byla v minulosti MHD zdarma kvůli znečištění ovzduší a smogové situaci dočasně například v Přerově nebo Ostravě. V Evropě k tomuto kroku sáhli několikrát například v Paříži, v několika polských městech, v Belgii nebo Itálii.