Hlavní obsah

MHD v Praze využívá denně o 23 až 41 procent méně lidí než před pandemií

Foto: Jan Mihaliček

Ilustrační foto.

Městskou hromadnou dopravu v Praze stále využívá denně o 23 až 41 procent méně lidí, než tomu bylo před pandemií covidu-19.

Článek

Největší pokles je v metru, kde je proti normálnímu stavu až o 41 procent cestujících méně. Denně metro využije 741 000 lidí oproti 1,2 milionu v období před pandemií. Naopak nejnižší propad cestujících je v tramvajích. Vyplývá to z prezentace, kterou představil magistrátnímu dopravnímu výboru Martin Šubrt, zástupce ředitele organizace Ropid, která plánuje pražskou veřejnou dopravu. MHD funguje v omezeném provozu a cestující musí mít ve vozech i na zastávkách nasazené respirátory.

Cestující v tramvajích vykonají denně zhruba 851 000 cest, což je o 23 procent méně než před pandemií koronaviru, kdy to bylo asi 1,11 milionu cest. O něco vyšší pokles nastal v případě autobusů, které využije namísto 1,015 milionu cestujících v současné době denně v průměru 707 000 cestujících, tedy o 30 procent méně oproti normálu. Největší pokles byl dosud zaznamenán loni na jaře při první vlně pandemie, kdy úbytek cestujících dosáhl přes 80 procent.

S úbytkem cestujících je spojený výpadek příjmů z jízdného. Podle dokumentu se pohybuje okolo 100 milionů Kč měsíčně. Za normálního stavu utrží město ročně na jízdném okolo čtyř miliard korun. Právě kvůli výpadku příjmů je provoz MHD omezený a denní provoz končí mezi 23:00 až 23:30. Tím město uspoří asi 10,5 milionu měsíčně. Přesto je MHD kvůli hygienickým opatřením stále nastavená o 14 až 32 procent nad poptávku.

Veřejná doprava je nyní provozovaná podle tzv. covidových jízdních řádů. Do normálního stavu se MHD vrátí v případě, že ji bude využívat minimálně 900 000 cestujících denně. K tomu dojde zřejmě až od září. Ropid však navrhl, že by se tak mohlo stát již od 15. července, resp. od 7. srpna či 28. srpna. „Z hlediska organizace a přípravy je vhodnější ten termín na konci prázdnin,“ řekl Šubrt. Podle něj je však výběr termínu spíše politickým rozhodnutím než „dopraváckým“.

Co nejdřívější návrat do normálního provozu, alespoň v případě metra, navrhl zastupitel Ladislav Kos. Dřívější termín než konec prázdnin by podpořil i náměstek primátora Adam Scheinherr. Finanční úsporu 15 milionů korun, kterou by město získalo odložením na konec prázdnin, nepovažuje v porovnání s kvalitou MHD za natolik zásadní. Výbor následně svým hlasováním podpořil termín 28. srpna. Výbor je však jen poradním orgánem zastupitelstva a jeho usnesení je pouze doporučením.

Cestující musí mít ve veřejné dopravě, a to jak ve vozech, tak v prostorách metra a na zastávkách, respirátor či nanoroušku. Zrušený je prodej jízdenek u řidičů autobusů. Donedávna byl rovněž zakázaný nástup do tramvají a autobusů předními dveřmi, což již bylo odvoláno.

Doporučované