Článek
Z nuly, ale s velkým zrychlením začínal Jan Bednář své podnikání ve Spojených státech, kam odešel na Floridu hlavně s vidinou toho, že bude hrát hokej. Místo toho se z něj stal miliardář. Zatím jen korunový. Podle dnes vydané tiskové zprávy koupí investiční fondy Summit Partners za 290 milionů dolarů (zhruba 6,3 miliardy korun) menšinový podíl v jeho společnosti ShipMonk. Ta zajišťuje logistiku pro e-shopy po celých USA a pracuje pro ni více než tisíc lidí na Floridě, v Pensylvánii, Kalifornii i v Česku.
Podle informací Forbesu, který v Česku na zprávu jako první upozornil, se tak valuace celé firmy dostává nad hranici 700 milionů dolarů, tedy nad 15 miliard korun. A Jan Bednář v ní stále drží největší podíl.
„Partnerství dále pomůže akcelerovat růst ShipMonku, rozvoj výzkumu a vývoje, náboru, vývoje řešení pro velkoobchody a mezinárodní expanzi, v rámci níž společnost plánuje otevřít své vlajkové evropské fulfillment centrum v Evropě,“ uvedla firma. Do výkonné rady ShipMonku zároveň nastoupí jednatel Summit Partners Christopher Dean a viceprezidentka Chelsea Jurmanová. Fondy Summit Partner kdysi investovaly také do Avastu.
Poskytovatelé takzvaného fulfillmentu pro e-shopy skladují, expedují a doručují jejich zboží zákazníkům. Objednávky, na kterých ShipMonk pracuje, se zpracovávají v automatizovaných skladech rozmístěných různě po Spojených státech, což zrychluje a usnadňuje dodání balíčků zákazníkům. Internetovým obchodům služba snižuje provozní náklady. Podle Bednáře se tak e-shopy mohou soustředit na zákazníka a marketing, místo aby se staraly o skladování a logistiku.
„Jestli jsem po podpisu slavil? Dal jsem si jednoho panáka s týmem a vrátil se do práce,“ uvedl Jan Bednář pro Forbes, který by ho měl příští rok zařadit mezi stovku nejbohatších Čechů. Jako talentovaný byznysmen byl také ve výběru časopisu 30 pod 30, který vyhledává nadějné podnikatele s věkem do třiceti let.
Bednář založil ShipMonk v roce 2014, původně jako službu posílání balíčků s levnějším či nedostatkovým zbožím do Česka pro kamarády. Letos firma očekává tržby přesahující 140 milionů dolarů, v přepočtu tři miliardy korun. Počet obsluhovaných e-shopů se za poslední rok zdvojnásobil na víc než tisíc obchodů. „ShipMonk navíc rozšiřuje svou globální síť dopravců, a poskytuje tak dodatečné úspory nákladů na dopravu,“ uvedla firma. Další krok je tedy vrátit se zpátky do Evropy. S vlastním byznysem.