Článek
Ceny pohonných hmot v České republice o víkendu zrychlily svůj propad, a to zvláště v případě benzinu. Zlevňování je v posledních třech měsících prakticky nepřetržité. „Bude navíc pokračovat, neboť ropa ve světě dále dramaticky zlevňuje,“ předpokládá analytik a člen NERV Lukáš Kovanda.
Fakt, že současná situace škodí zdejším čerpacím stanicím ve velkém, potvrzuje manažer společnosti Top Tank Josef Černý. „Společnost přišla fakticky o veškeré příjmy, jedná se o pokles tržeb převyšující 95 procent. Za celou skupinu jde přibližně o měsíční výpadek tržeb ve výši 800 milionů korun.“
Tržby firmy na jedné straně ovlivňuje menší zájem řidičů o tankování, aktuálně však řeší vážnější problém a tím je faktické zastavení příhraničního obchodu. „Tím, že se většina našich provozů nachází na hraničních přechodech, je naše situace velmi vážná. Měsíčně ztrácí společnost na cash flow vysoké miliony korun. Musí pokrýt zejména fixní náklady na zaměstnance, uhradit nájemné a ostatní služby. Odklady bohužel reálně nic neřeší, jen oddalují problémy. Současná situace je pro nás v řádu několika málo měsíců likvidační,“ tvrdí Černý.
Desítky metrů stojí benzinky miliony
A právě pokud jde o příhraniční služby, se společnost snaží vybojovat si určité výjimky. „Snažili jsme se prostřednictvím mnoha žádostí na různé státní orgány apelovat na minimální úpravy v rámci vládních rozhodnutí ohledně zavření hraničních přechodů,“ říká manažer Top Tank.
Jak Seznam Zprávám vysvětlil, společnost má na vytipovaných hraničních přechodech připravená řešení. Jde o lokality, kde jsou čerpací stanice umístěné přímo na „čáře“ a hraniční hlídky stojí hned u čerpacích stanic. „Navrhovali jsme například, že by si němečtí zákazníci přijeli pro pohonné hmoty a nevystupovali by vůbec z auta. Vše by zajistila obsluha, platilo by se bezkontaktně. Vlastně bez rizika,“ popisuje Černý.
Záchranný plán a jakýkoliv větší pohyb na hranicích by přinesl větší tržby obchodníkům, a tím i státnímu rozpočtu. V tomto případě se jedná zejména o spotřební daň z pohonných hmot a tabáku. Zanedbatelná není ani větší zaměstnanost a odvody sociálního a zdravotního pojištění.
Nelegální pašování tabáku
Josef Černý navíc upozorňuje na skutečnost, že současná situace napomáhá pašování tabákových výrobků přes hranice. „Naše společnost nabídla státním orgánům několik řešení, která by přinesla peníze do státního rozpočtu a významně by zamezila nelegálnímu prodeji. Bohužel, jeden úřad se odvolává na druhý a nikdo kompetentní nemá ve skutečnosti zájem nic řešit,“ říká Černý.
S problémy Top Tank nebojuje sama. „U automobilových benzinů očekávám za měsíc březen výpadek 30 procent, což reprezentuje 1,4 miliardy korun. U nafty pak 20 procent, což představuje 1,6 miliardy. K tomu se přidává ještě propad tržeb za zboží a služby z prodejen u čerpacích stanic i z uzavřených restaurací,“ potvrdil pro Seznam Zprávy šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.
„Připouštím, že v některých regionech může dojít kvůli nízké poptávce a výraznému výpadku hotovosti buďˇ k částečnému omezení zkrácením prodejní doby, nebo k dočasnému uzavření,“ dodal Loula.
Co se děje s ropou?
O předminulém víkendu se sice klíčoví světoví těžaři dohodli na masivním omezení těžby, a to o takřka 10 milionů barelů denně, avšak poptávka klesá ještě dramatičtěji – až o 30 milionů barelů denně. Ropy je tak stále přebytek a narůstají potíže s jejím uskladněním. „Projevují se například rozevřením nůžek mezi cenou ropy typu Brent a cenou americké lehké ropy WTI. Rozdíl v ceně obou druhů ropy se v pondělí zvýšil až takřka na třináct dolarů na barel, nejvýše od roku 2015,“ říká analytik Lukáš Kovanda. „Rozevření nůžek do takové šíře odráží obavu obchodníků, že problém s uskladněním ropy se fatálně vyhrotí dříve na americkém kontinentu,“ dodává.
Některé druhy ropy se na americkém kontinentu už prodávají jen za jednotky dolarů – třeba v Texasu za dva dolary za barel – nebo i za zápornou cenu, kdy kupující dostává ještě navrch zaplaceno, neboť uvolňuje místo k uskladnění.
Levná ropa a nezájem o paliva ale není postrachem jen v Texasu. „S tím, jak na českých silnicích ubývají řidiči ochotní tankovat, klesá tuzemským čerpacím stanicím objem doplňkového prodeje – například nápojů či potravin. Z tohoto druhotného prodeje přitom v běžných časech měly často citelně vyšší marži než z prodeje samotných paliv,“ říká analytik Kovanda pro Seznam Zprávy.
Tento nenápadný byznys přitom vydělává miliony a každoročně roste o obrovská čísla. Nejdůležitější roli v nepalivovém segmentu hraje podle viceprezidenta globálního provozu čerpacích stanic Shell Istvána Kapitányho prodej potravin a kávy. „Tam jsme zatím zaznamenali nejvýraznější tržby. Ročně na benzinových stanicích prodáme přibližně 350 milionů kelímků s kávou,“ řekl Seznam Zprávám.
Rostoucí trend už dříve potvrdila také síť Benzina. „Nejrychleji rostoucím segmentem je občerstvení, které mezi lety 2012 až 2019 vzrostlo o neuvěřitelných 326 procent. Prodej paliv ve stejném období vzrostl na dvojnásobek a doplňkového prodeje v obchodech o 112 procent,“ vypočítává Michal Procházka z tiskového oddělení Unipetrolu.
Ropy je dost na příštích 40 let
Podle některých analýz pohonné hmoty v Česku v tomto týdnu dále zlevní, a to až o 50 haléřů na litr. Důvodem jsou stále nízké ceny ropy na světovém trhu. Ropa typu Brent je dnes levnější o 16,5 procenta v porovnání s pondělím minulý týden, zlevňuje o více než pět dolarů na barel. Americká lehká ropa WTI zlevňuje v porovnání s minulým pondělím dokonce o takřka 37 procent a je nejlevnější za posledních 21 let.
Bez ropy dnešní svět neumí žít. Vývoj z posledních týdnů navíc ukázal, že pro její cenu je rozhodující stav ekonomiky. „V současné době její cena padá vlivem poklesu výkonnosti světových ekonomik. Tento vývoj je umocněn šířením nákazy koronaviru po celém světě a v posledním období i nedohodou snížení produkce ropy v rámci OPEC+,“ osvětluje faktory, které ovlivňují vývoj ropy, Václav Loula.
Prokázané světové zásoby ropy jsou na dalších 40 let, odhadované pak na 100 let.