Hlavní obsah

Metr a půl od cyklisty. Jak dodržet odstup v praxi, třeba na plné čáře

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun. Cyklisté předpis vítají, například řidiči autobusů ale tuší problémy.

Článek

Jak bude objíždění cyklistů s patřičným odstupem vypadat v praxi? Je to dostatečná ochrana cyklistů? Anebo jsou cyklisté chránění až příliš? A jak se chovat v úsecích se zákazem předjíždění?

„Tento nový zákon nastavuje na představu, jak má vypadat bezpečné předjíždění. Pokud je to ponecháno jenom na řidičích, kteří mnozí na kole nejezdí, mají představu, že pokud cyklistu vyloženě nesrazí, bylo předjíždění v pořádku a odstup byl dostatečný,“ říká Seznam Zprávám Vratislav Filler, který má ve spolku Auto-Mat na starosti cyklistická témata.

Zhruba dvacet procent nehod, v nichž figurují cyklisti a motoristi, je podle něj způsobeno tím, že řidič předjížděl na místě, kde neměl nebo kde to nebylo bezpečné. „Této části nehod by se zákon měl dotknout. Očekáváme větší obecnou opatrnost řidičů při předjíždění cyklistů,“ dodává Filler. Jak vypozoroval, už od počátku diskuze o zákoně se ukázala mnohem větší ohleduplnost řidičů.

Souhlasí s ním i mluvčí Českého svazu cyklistů Martin Kramer. „Jsme rádi, že se to uzákonilo, protože řidiči teď už budou víc myslet a dbát na bezpečnost provozu. Všechno to musí být ale založené na bázi vzájemného respektu,“ myslí si Kramer.

V devadesáti kilometrech nemusí metr a půl stačit

Pohled z praxe nabízí lektor pražské autoškoly Nobe Jakub Matějka. „Ve škole učíme, že bezpečné předjíždění cyklistů je jeden metr plus jeden centimetr za každý kilometr v hodině, kterým jedete. Což mi přijde jako rozumnější řešení, protože když jedete 30 kilometrů v hodině, nemusíte cyklistu předjíždět ze vzdálenosti jednoho a půl metru,“ míní Matějka.

Co se změní ve vztahu řidičů a cyklistů

Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun. Schválila to Sněmovna.

Motoristé budou muset podle poslanecké úpravy silničního zákona objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu.

Podobná úprava platí v Německu, Francii nebo Španělsku. Odpůrci předepsané vzdálenosti poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha místních silnicích dodržovat ani kontrolovat.

Uvádí i opačný příklad. Odstup jeden a půl metru nemusí být dle jeho zkušeností dostatečná vzdálenost, pokud auto jede devadesátkou a víc. „Tlaková vlna bude cítit, nemluvě o náklaďáku nebo autobusu,“ dodává pro Seznam Zprávy.

Redakce oslovila i řidiče autobusu Milana Peterku, majitele soukromé pražské dopravní společnosti Busfrape. Ten z nové legislativy nadšený není. „Mám na to úplně nejvíc negativní názor. Zrovna nedávno se mi stala situace, kdy jsem stál na semaforu na místě, kde již značka dodržování vzdálenosti od cyklistů přikazuje. Přijel ke mně cyklista a postavil se mi vedle vozu. On nedodržel vzdálenost a ještě vystartoval po mně,“ rozčiluje se Peterka. Myslí si, že od doby, kdy se začalo o zákonu veřejně diskutovat, jsou cyklisté daleko arogantnější.

Uznává, že novela pomůže k ochraně cyklistů. Vidí ale i problémy. „Má to úskalí. Jedu do kopce někde na Vysočině a musím se držet čtyři metry za cyklistou, protože je tam zákaz předjíždění. Takže osmnáctitunový plně naložený vůz jede kousek za cyklistou, ten je nervózní a ukazuje, ať ho předjedete, ale vy nemůžete, protože je tam plná čára,“ popisuje Peterka.

Aktuálně si myslím, že by měly mít přednost těžké vozy jako kamiony nebo autobusy před chodci nebo cyklisty.
Milan Peterka, majitel soukromé pražské dopravní společnosti Busfrape

Ale i na takové situace zákon myslí. „„Bude existovat výjimka, kterou udělí Ministerstvo dopravy, že v takovém případě bude možné předjet cyklistu. Zákaz předjíždění – plná čára – se totiž vztahuje jen na předjíždění motorových vozidel, nikoliv kol. Nicméně bude to muset být stále bezpečné předjíždění,“ vysvětluje Filler.

Zcela jasně řečeno: Pokud to okolnosti dovolí a nedojde patřičným manévrem k jakémukoliv ohrožení dalších účastníků provozu, je možné cyklisty předjíždět s povinným odstupem i v úsecích, kde je jinak předjíždění zakázané.

Všichni se shodují, že klíčový je respekt. I řidič autobusu Peterka hovoří o tom, jak je důležitá kultura chování řidičů i cyklistů. „Když jezdím v zahraničí – třeba v Německu nebo Rakousku – vidím, že se tam cyklisté chovají jinak. Pokud se i u nás dosáhne stejného stavu, budu rád. Nicméně aktuálně si myslím, že by měly mít přednost těžké vozy jako kamiony nebo autobusy před chodci nebo cyklisty.“

K ohleduplnosti vyzývá Kramer z Českého svazu cyklistů „Je potřeba chránit nejzranitelnější a nejpomalejší. Musíme si uvědomit, že když sedíte v autě, jste chráněn karoserii, airbagy a podobně. Cyklista není chráněn de facto ničím. Jako řidič bych tedy měl respektovat ostatní a dbát na to, abych jim nezpůsoboval nebezpečné situace. Na silnici nejsem sám,“ upozorňuje Kramer.

K respektu k cyklistům vede žáky ve své autoškole i Jakub Matějka. „Vždy vysvětluji svým studentům, že je potřebné dbát na cyklisty, nezajíždět jim do vyhrazených pruhů, při předjíždění jim dát dostatečný prostor. Často se třeba stává, že se při zpětném zařazení vpravo řidič unáhlí a vrátí se do svého pruhu příliš brzy. A ohrozí tím cyklistu zepředu. Snažím se studentům vštěpovat, aby na to mysleli,“ říká Matějka.

Jaké jsou pokuty

Horní komora doporučila zmírnění sankcí za porušení nového pravidla, které mělo původně platit od července letošního roku. Řidič měl za nedodržení vzdálenosti podle prvotní sněmovní verze dostat pokutu až deset tisíc korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo mu být odebráno sedm bodů. Senát ale snížil sankce na pokutu maximálně do dvou tisíc korun, pokud řidič cyklistu neohrozí.

Je připraven změnu legislativy zařadit do výuky. „Máme každý měsíc střetnutí lektorů, kde si ozřejmujeme nové legislativní věci, předpokládám tedy, že při dalším setkání budeme detailněji probírat i tuto změnu,“ věří Matějka.

S novinkou počítají například i v ostravském dopravním podniku. „Nová pravidla vyplývající ze zmíněné legislativy zařadíme do pravidelného školení řidičů. Každý řidič takové školení absolvuje minimálně jednou ročně. Bezpečí našich cestujících je pro nás prioritou, stejně jako bezpečí všech účastníků silničního provozu, kteří s naší MHD přijdou do kontaktu,“ odepsala Seznam Zprávám Tereza Šnoblová, mluvčí Dopravního podniku Ostrava.

Anketa

Souhlasíte s povinným odstupem od cyklistů?
Ano
8,9 %
Ne
91,1 %
Celkem hlasovalo 27922 čtenářů.

Vymahatelnost zákona vidí Vratislav Filler z Auto-Matu pozitivně. „Samozřejmě nebude to měření, jestli šlo o metr čtyřicet nebo o metr šedesát. Předpis by ale měl umožnit potrestání bezohledných řidičů, bude-li například incident zaznamenán na kameře. A bude zjevné, že nešlo o předjíždění ve vzdálenosti jednoho a půl metru, ale třeba padesáti centimetrů,“ podotýká Filler.

Jeden a půl metrovou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost.

Související témata:

Doporučované