Článek
Vesmírná bugina, tedy otevřené, většinou terénní vozidlo, se v posledních letech objevuje spíše jako doplněk sci-fi seriálů a filmů. Nápad je to už ale vesměs 50 let starý a realizovaný. Vesmírnou buginu sestrojila pro mise Apollo 15 a 17 americká automobilka General Motors ve spolupráci s Boeingem.
Původní takzvaný Lunar Rover Vehicle, tedy LRV, byl už v 70. letech elektrický, pro jednoho pasažéra a dojezd měl skoro 100 kilometrů. Američtí astronauti s ním v okolí místa přistání na Měsíci ale jezdili maximálně do vzdálenosti bezmála osmi kilometrů. A to chce NASA při plánované misi Artemis, tedy znovudobytí Měsíce člověkem v roce 2024, změnit.
Nová měsíční bugina má být opět elektrická, ale už pro dva nebo i více astronautů, o vyšším dojezdu i vyšší rychlosti. Americký kosmický úřad si ji opět objednal od automobilky General Motors, která na jejím vývoji ale tentokrát bude spolupracovat s dalším matadorem ve vesmírných technologiích, firmou Lockheed Martin.
Američané do vesmírných roverů neváhají investovat
Kontrakt spolu všechny tři podniky ještě nepodepsaly, možnost tudíž zůstává otevřená. Brzy je tak i na další technické detaily. Koncern GM prý ale použije nejmodernější lehké materiály.
NASA hledá zároveň i další měsíční vozidla, která by se dokázala dobíjet a pohybovat po povrchu Měsíce autonomně. Vývoj lunárního vozu s uzavřenou přetlakovou kabinou naposledy oznámila pro japonskou kosmickou agenturu JAXA tamní automobilka Toyota.