Článek
Měsíc po havárii, kterou nepřežil nikdo ze 149 pasažérů ani osmičlenné posádky, se společnost Boeing potýká se stále většími problémy. Na finální závěry vyšetřování se sice stále čeká, i bez toho se ale nad americkým výrobcem letadel stahují mračna.
V pátek etiopská ministryně dopravy Dagmawit Mogesová uvedla, že se havarovaný letoun dostal do situace, kdy byla jeho přední část opakovaně tlačena k zemi. Piloti podle ní dodrželi veškeré pokyny doporučené výrobcem letadla, nehodě ale přesto nemohli zabránit.
Etiopští vyšetřovatelé zároveň poprvé oficiálně spojili březnovou katastrofu s tou, která se odehrála v říjnu. Tehdy se letadlo aerolinky Lion Air zřítilo nad Etiopií a zemřelo 189 lidí. V obou nehodách figuroval tentýž model boeingu – 737 MAX 8.
Společnost Boeing nyní čelí rostoucímu množství žalob ze strany pozůstalých Indonésanů. Ti se s Boeingem odmítají mimosoudně vyrovnat. Museli by totiž podepsat dokument, kterým by se zavázali k tomu, že v budoucnu nepodají žalobu proti Boeingu, Lion Air ani dalším dceřiným podnikům. „Žádná částka nepřivede jejich milované zpět. Chceme bojovat za pozůstalé sirotky, aby měli možnost získat lepší budoucnost,“ vysvětlil na konferenci právník pozůstalých rodin Michael Indrajana.
Boeing chybu na své straně nevylučuje a slibuje nápravu. „Jak vyplývá z historie našeho oboru, většinu havárií způsobuje celý řetězec událostí. Platí to i pro havárie boeingů a my jsme si jistí, že tento řetězec dokážeme rozbít. Jak nám řekli piloti, chybná aktivace stabilizačního systému může ztížit jejich už tak těžké pracovní podmínky. Je proto naší zodpovědností toto riziko odstranit. Dlužíme to všem a víme, jak to udělat,“ píše v oficiálním prohlášení Dennis Muilenburg, výkonný ředitel společnosti Boeing.
Ve stejném prohlášení stojí i to, že společnost ještě nikdy neprocházela takto „srdcervoucím období“. „Přistupuje k situaci poctivě a disciplinovaně a dopřáváme si dostatek času na to, abychom vytvořili správnou aktualizaci (chybného) softwaru,“ píše Muilenburg. „Až se boeingy série MAX vrátí na oblohu, budou patřit k těm nejbezpečnějším letadlům, která kdy létala,“ dodává.
Všechny boeingy zříceného modelu zůstávají na zemi. A některé aerolinky, v čele s největším americkým leteckým dopravcem American Airlines, zákaz rozšířily na celou řadu 737 MAX. Krize spojená se dvěma nedávnými haváriemi si tak vybírá daň – aerolinky reagují na obavy pasažérů a k Boeingu se postupně obrací zády.
Podle dat zveřejněných společností Boeing si za první dva měsíce roku 2019 aerolinky objednaly pouze 10 letounů typu 737 MAX. V měsíci březnu Boeing na tento typ letadla neobdržel objednávku ani jednu.
Ze zveřejněných statistik také vyplývá, že se Boeingu v prvním čtvrtletí meziročně snížil počet nových zakázek téměř o polovinu. Americké strojírenské společnosti se v tomto týdnu začaly propadat akcie, a to zhruba o 3 % procenta. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž tím investoři reagují na pokles výroby boeingů.