Hlavní obsah

Merkelová a spol. přetlačili manažery. Berlín získá v Lufthanse podíl

Foto: Pixabay.com

Ilustrační snímek.

Aerolinky Lufthansa jsou na kolenou. Záchrana, kterou jim stát pravděpodobně poskytne, však není zadarmo.

Článek

Když němečtí politici oznámili podmínky, za kterých je stát ochoten pomoci soukromé letecké společnosti, nechali se manažeři slyšet, že raději pošlou firmu do insolvence. Jak se nyní ukazuje, byla to jen hra na kuře – a manažeři mrkli první, protože podmínky pomoci největším německým aerolinkám prakticky do puntíku kopírují vyjednávací pozici, se kterou vystoupila berlínská vláda.

Předně: pokud vyjednávání dopadnou dle očekávání, stane se největším akcionářem aerolinek stát. Za devět miliard eur, z čehož tvoří tři miliardy půjčka, získá německá vláda 20procentní podíl ve firmě a k tomu dluhopisy, které odpovídají dalším pěti procentům a jedné akcii k tomu.

A to je klíčové. Více než čtvrtinový podíl totiž podle německého práva umožňuje na valné hromadě potopit prakticky jakýkoliv návrh, který by se vládě v Berlíně nemusel líbit. „O Lufthanse vláda intenzivně jedná se společností i s Evropskou komisí. Zanedlouho lze očekávat rozhodnutí. Nemohu ale hovořit o detailech, když rozhovory probíhají,“ uvedla včera večer kancléřka Angela Merkelová.

V dozorčí radě získá Německo dvě místa, což mimo jiné drasticky překreslí vztahovou mapu. Dosud totiž měli ve dvacetičlenné dozorčí radě firmy paritní zastoupení jak manažeři, tak zástupci zaměstnanců. Hlasy vládních zástupců tedy mohou rozhodovat o případných nepopulárních opatřeních včetně propouštění – a učinit je potenciálně neproveditelnými.

Zda se na tyto posty posadí politici, respektive politiky řízené figury, nebo půjde o nezávislé experty, zatím není jasné.

Souhlas Bruselu nutný

Plán záchrany musí nejdřív odsouhlasit Evropská komise, protože v opačném případě by se Berlín mohl dostat do sporu kvůli podezření z nedovolené veřejné podpory. Podle analytiků však není bruselské ne pravděpodobné.

Po jednání na evropské půdě přijde o dost delikátnější problém – svolání valné hromady, na které budou muset akcionáři aerolinek plán odsouhlasit. Lze to přirovnat k tomu, že by se ovce samy oholily, protože 20 procent akcií, které si německá vláda nakoupí, bude firma nově vydávat, a tím pádem se zmenší podíly současných vlastníků.

A že německý stát nepřichází s pomocí zadarmo, je zřejmé už z ceny, kterou za jednu akcii zaplatí – částka 2,56 eura je proti ceně na burze opravdu snová. Běžný investor by totiž za jeden cenný papír aktuálně zaplatil přes osm eur. Jakmile se situace na světovém nebi otočí, může německý stát svůj podíl prodat s poměrně zajímavým ziskem.

Krize jako žádná jiná

Lufthansa čelí, ostatně jako veškeré aerolinky po celém světě, bezprecedentní situaci, pro kterou nenachází v minulosti srovnání. Již dříve šéf firmy Carsten Spohr prohlásil, že aerolinky denně přepraví méně než 3 000 pasažérů místo obvyklých 350 000. Téměř všechna letadla ve firemních barvách zůstávají kvůli letovým omezením a drastickému poklesu poptávky na zemi. Firma také oznámila, že ukončí provoz svých nízkonákladových aerolinek Germanwings.

„Nebudeme schopni tuto čím dál delší krizi překonat bez podpory státu,“ řekl Spohr. „Celkově přicházíme každou hodinu o milion eur z naší rezervní likvidity, ve dne v noci, týden co týden a asi ještě měsíc co měsíc,“ dodal.

Doporučované