Hlavní obsah

Menstruace není tabu ani v byznysu, Snuggs cílí na 70milionový obrat

Jak se podniká s produktem, jako jsou mentruační kalhotky? Podívejte se.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

Zbavit menstruaci tabu se snaží řada influencerů, společností i obyčejných žen. Firma Snuggs ji však posouvá ještě dál a na menstruačních kalhotkách staví už poměrně velký byznys.

Článek

Linda Šejdová a Tomáš Zahradník chytili před rokem a půl vlnu a naskočili do podnikání s alternativami ke klasickým hygienickým pomůckám pro ženy. Češkám začali pod značkou Snuggs nabízet menstruační kalhotky vyvinuté s odborníky z Technické univerzity v Liberci.

Kalhotky nezůstanou jen v Česku

„Na každou vrstvu máme odborníka, který se dané technologii věnuje 10 až 20 let a rozumí tomu, jak vrstvy dohromady fungují,“ vysvětluje Linda Šejdová.

O tom, že vlna zájmu rozhodně neopadla, svědčí mimo jiné množství nových zákaznic. V letošním roce prodávají měsíčně tolik, co za celý loňský rok. Tímto tempem letos prodají přes 100 tisíc menstruačních kalhotek a dosáhnou obratu 70 milionů korun.

Z tohoto důvodu a také proto, že cílí za hranice Česka, mladí podnikatelé rozšiřují současný dvacetičlenný tým především o seniorní pozice a jednají s investory. Prodeje zatím rozjeli v Německu a Slovensku, do půl roku chtějí vstoupit také do Polska, Francie, Dánska nebo Itálie. Namířeno mají ale i do českých drogerií, se kterými momentálně jednají.

Snuggs

Značku založili v dubnu 2019 Linda Šejdová a Tomáš Zahradník.

Šest až deset procent jejich zákazníků jsou muži, kalhotky kupují pro dcery a partnerky.

V roce 2019 se jich prodalo zhruba 15 tisíc, na konci roku 2020 to bude přes 100 tisíc kusů.

Na začátku nápad podpořila babička

První „investorkou“ byla Lindina babička, která přispěla prvními 100 tisíci, hlavní investici pak získali z fondu Nation 1 od Martina Rozhoně ve výši osmi milionů korun.

Právě jednání s investory bylo zpočátku vzhledem k produktu lehce rozpačité. „Na začátku, když jsme ještě neměli zákaznice a produkt jsme teprve vyvíjeli, jsme s předsudky dost bojovali. Bylo velmi obtížné o tom mluvit zejména s muži, protože si absolutně nedovedli představit, jak to funguje. Většinou šli za svojí manželkou a zeptali se jí na názor,“ popisuje začátky Snuggs spoluzakladatelka.

Ačkoliv má Snuggs v následujících letech vstoupit do dalších evropských zemí, prodeje chtějí řídit z České republiky. Konkrétní oblast má vždy na starosti člověk, který z dané země buď pochází, nebo ji velmi dobře zná. Téměř 90 procent všech prodejů se navíc uskuteční přes e-shop.

Snuggs budou i pro muže

Snuggs překvapivě nekupují jen ženy, šest až deset procent zákazníků tvoří muži, na které by se společnost chtěla v budoucnu také zaměřit. Už dnes totiž původně menstruační kalhotky nosí ženy s lehkou inkontinencí nebo třeba handicapovaní lidé. A zatímco nyní muži kupují Snuggs především jako dárek pro své partnerky nebo dcery, v budoucnu by mohli mít vlastní spodní prádlo či trička využívající technologie původně menstruačních kalhotek.

„Chtěli bychom portfolio rozšířit i na muže, třeba kvůli inkontinenci nebo problémy s pocením. Řešení nějakými tričky je to, co bychom v budoucnu chtěli přidat,“ upřesňuje Linda Šejdová.

Hygienické pomůcky zatěžují životní prostředí

Kromě byznysu se ale startup zaměřuje i na témata udržitelnosti. Alternativy ke klasickým hygienickým pomůckám, jako jsou tampony nebo vložky, totiž vznikají i kvůli redukci odpadu a negativních změn životního prostředí.

Alternativy v Česku

  • Prodávají se zde i jiné značky menstruačních kalhotek, například Repetky, Sayu, Meracus, Selenacares, MyFeminy nebo EiVi.
  • Další možností jsou menstruační kalíšky, které se vyrábějí z latexu nebo lékařského silikonu.
  • Průměrná žena spotřebuje za celý svůj život 10 až 15 tisíc běžných menstruačních pomůcek.

Každá žena používající jednorázové pomůcky jich totiž každý rok spotřebuje v průměru 240 kusů, což je zhruba 2,4 kg takřka nerecyklovatelného odpadu. V „osvětě“ pomáhají ale i další značky a produkty, běžně dostupné jsou pro Češky kromě dalších menstruačních kalhotek i kalíšky, látkové vložky nebo třeba mořské houby.

Doporučované