Hlavní obsah

Měl vyzvat Teslu. Příběh elektromobilu za miliardu dolarů

Foto: https://www.dyson.co.uk

Luxus na čtyřech kolech společnosti Dyson.

Miliardář James Dyson se proslavil díky svému vynálezu cyklonového vysavače. Nyní v listu The Daily Telegraph odhalil, co všechno získal a ztratil na projektu opravdu drahého elektromobilu.

Článek

Svoji společnost s názvem Dyson založil v roce 1991. V průběhu let se firma Jamese Dysona stala známou kvůli svému prvotřídnímu designu a inovacím – přišla s výrobky, jako jsou čističky vzduchu či sušičky. Nedávno se pustila i do vysoušečů vlasů nebo žehliček. Dysonův klenot na čtyřech kolech za téměř miliardu dolarů se ale do světa nepodívá.

Vznik elektromobilu

Na svých webových stránkách miliardář popisuje, jak se program vyvíjel a proč byl ukončen. Jak prozrazuje, vždy byl znechucený oblaky černého kouře valícími se z výfuků automobilů. Navíc ho vyděsila zpráva amerického Úřadu pro těžbu o emisích částic nafty, která naznačovala, že zplodiny přispívají k srdečním infarktům, rakovině a dalším zdravotním problémům. A dal se do práce.

„Když jsme měli jiné vlastní technologie, jako jsou baterie a motory, vrátili jsme se k problému a začali vyvíjet auto,“ vzpomíná Dyson na svých stránkách. „Sestavili jsme výjimečný tým, postavili jsme zařízení světové úrovně a vyvinuli revoluční auto, které bylo naplněno technologiemi,“ dodává.

Foto: www.dyson.co.uk

James Dyson se kochá elektroautem, do kterého investoval pořádný balík.

Tak kde je?

Jenže pak přišla Dieselgate. Volkswagen coby jeden z hlavních světových výrobců automobilů utrpěl snad největší skandál v historii autoprůmyslu. Podle Dysona si tradiční automobilky náhle uvědomily, že elektromobily jsou jejich nejlepší šancí do budoucna. Začaly proto téměř přes noc přecházet na vývoj elektrických vozidel.

„Elektrické automobily jsou výrazně dražší a výrobci mají velké ztráty při prodeji každého automobilu,“ popisuje podnikatel. „Tyto ztráty jim ale tolik nevadí, protože prodej elektromobilů jim umožňuje vyrovnat se s prodejem tradičních vozů, u kterých mají dobrý zisk.“

Sen se rozplynul

Svůj vlastní projekt proto zastavil. „Uvědomili jsme si, že jako technologicky založené auto vyvíjené nemotorovou společností náš produkt náhle není komerčně životaschopný.“

Do projektu sice Dyson osobně investoval 907 milionů dolarů, ale protože je podle deníku Sunday Times nejbohatším mužem Velké Británie se jměním zhruba třicet miliard dolarů, tolik mrzet ho to nemusí. Jak navíc uvedl, bylo to obtížné rozhodnutí, ale stále přináší výhody.

„Stovky inženýrů, vědců a designérů do projektu daly všechno. A byl to skvělý technický úspěch. Ničeho nelituji. Dozvěděli jsme se hodně a Dyson těžil z obrovského přílivu technických talentů z automobilového průmyslu. Tito lidé se rychle se uplatnili v dalších oblastech našeho výzkumu a vývoje,“ vysvětluje.

Foto: www.dyson.co.uk

Design sedadla byl další věcí, kterou Dyson u tradičních automobilů nenáviděl. Proto přišel s elegantním a funkčním řešením.

Miliardový vůz byl navržen jako platforma „body on frame“, což znamenalo, že by mohl používat stejnou základnu pro různé modely. Tato technika byla hlavním způsobem výroby automobilů v minulosti.

Pokrok ve výrobě, který umožňuje lepší design, ale znamená, že konstrukce karoserie na rámu je nyní primárně ponechána například pro velká SUV.

Doporučované