Hlavní obsah

Měl by se Musk bát? Na burzu jde vyzyvatel s levnějším elektroautem

Sportovně užitkový elektromobil Fisker Ocean.

Tesla má dalšího konkurenta. Poté, co v červnu na burze zavrněl americký vodíkový start-up a poloviční jmenovec Nikola Motor, míří na akciový trh další výrobce elektromobilů. Fisker vytvořil miliardovou fúzi se Spartan Energy.

Článek

Oproti elektrostáji Elona Muska je automobilka Fisker podstatně menší. Dá se tudíž očekávat, že žádným velkým rivalem pro Teslu přinejmenším zpočátku nebude, píše americký server CNN.

Setinové tržby. Cena ale může raketově vystřelit

Ohlášená burzovní elektronovinka je však alespoň příjmová – za loňský rok si připsala tržby ve výši 260 milionů dolarů. Na Teslu a její obrat 24,6 miliardy má sice ještě co dotahovat, mezi investory, pokud se stále nepoučili, má ale šanci zapůsobit.

Ctižádostivý výrobce vodíkových a elektrických nákladních aut Nikola Motor po debutu na technologickém trhu s akciemi Nasdaq vystoupal na hodnotu 26 miliard – za pár dnů si polepšil o více než 100 procent, a to se po pěti letech existence dostal do ztráty 188,5 milionu dolarů koncem loňska. K úspěchu mu pomohla fúze s akciovou firmou bez podnikatelského plánu VectoIQ Acquisition.

+8

Miliardová fúze. Akcie už rostou

Čistě elektrický start-up Fisker sice není ztrátový, pro vstup na burzu ale také potřebuje podporu. Včera proto ohlásil dohodu za 2,9 miliardy dolarů, tedy asi 68 miliard korun, s investiční společností Apollo Global Management. Fúzi vytvoří s její dceřinkou se zájmem o energetiku Spartan Energy Acquisition (SPAC). Její akcie jenom v reakci na oznámení vzrostly skoro o deset procent. Podpisy by měly strategické partnerství stvrdit v letošním čtvrtém čtvrtletí.

„Dnes jsme se přiblížili o další krok ke vzniku prvního digitálního výrobce aut na světě. Pokročili jsme v naší misi umožnit všem žít v čisté budoucnosti s našimi udržitelnými vozy,“ uvedl na tiskovce zakladatel automobilky Henrik Fisker.

Elektromobilka díky dohodě získá jednu miliardu dolarů, včetně 500 milionů od současných a nových investorů, jako AllianceBernstein a BlackRock. Tedy minimálně jednou tolik základního kapitálu, kolik měla ze své fúze Nikola, jejíž akcie po úvodním šílenství nyní kolísají.

Pomocí těchto peněz chce Fisker uvést svůj první vůz – plně elektrické SUV Fisker Ocean – do výroby koncem roku 2022. Sportovně užitkový model plánuje prodávat za počáteční cenu 37 500 dolarů, tedy asi o 490 dolarů levněji, než za kolik se podle magazínu Forbes prodává nejlevnější Tesla. Dojezd přitom mají podobný – od 250 do 300 mil (v přepočtu zhruba 400 až 480 kilometrů).

Fénix povstal z popela

Henrik Fisker je přitom jedním z těch, kteří při budování svého snu padli na dno – dlouho na něm ale nezůstal. Neúspěšný pokus o svůj první elektromobil zažil bývalý designér automobilky Aston Martin už v roce 2013, kdy chtěl ve vlastním podniku Fisker Automotive prorazit s plug-in hybridem Karma. Ve spotřebitelských hodnoceních ovšem příliš neuspěl, jeho první společnost zbankrotovala a majetek šel do dražby. Ambiciózní podnikatel a konstruktér se ale nevzdal a tři roky nato s nastřádaným kapitálem založil nynějšího dalšího rivala Tesly.

Doporučované