Hlavní obsah

MAXy vzbudily nedůvěru v nový Boeing 777X. Na nebe si pár let počká

Boeing 777X bude schválen nejdříve v roce 2023.

Boeing 777X měl být podle plánu schválený už loni. Federální úřad pro letectví (FAA) na něm však objevil nedostatky. Společnost si tak ještě minimálně dva roky počká.

Článek

Nová série letadel Boeing 777X ještě není připravena na certifikaci. Americkému výrobci to sdělil Federální úřad pro letectví (FAA) a zároveň ho varoval, že ke vzletu nebude reálně připraven dříve než v polovině či na konci roku 2023.

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Agentura Reuters měla možnost nahlédnout do dopisu, který FAA adresoval Boeingu. Úřad sdělil společnosti, že zamítá její žádost o vydání oprávnění ke kontrole letové způsobilosti. V dopise zmiňuje obavy kvůli nedostatku údajů a chybějícímu předběžnému posouzení bezpečnosti.

Mezi problémy, které je třeba ještě vyřešit, je například významná aktualizace softwaru. Úřad dodal, že „termíny nahrání softwaru se neustále posouvají a FAA potřebuje lepší přehled o příčinách tohoto zpoždění“.

FAA po Boeingu chce, aby udělal vše proto, aby k podobným chybám v budoucnu nedocházelo. Potíže se systémem nejsou jediné, které 777X během testování potkaly. Trup letounu se při testu pevnosti v září 2019 roztrhl. Společnost výsledky testování nejprve tajila.

Výkonný ředitel Boeingu Dave Calhoun na začátku června uvedl, že je společnost stále přesvědčena, že letadlo 777X získá certifikát ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023.

Boeing vyvíjí novou verzi letadla 777 od roku 2013 a očekával, že bude součástí letecké dopravy už v roce 2020.

Mluvčí Boeingu v neděli uvedla, že se společnost i nadále „plně soustředí na bezpečnost, která je naší nejvyšší prioritou během celého vývoje 777X. Vzhledem k tomu, že letoun podrobujeme komplexnímu testovacímu programu, který má prokázat jeho bezpečnost a spolehlivost, pracujeme na přísném vývojovém procesu, abychom zajistili splnění všech platných požadavků.“

FAA neschválí žádné letadlo, pokud nebude splňovat naše bezpečnostní a certifikační standardy.
Federální úřad pro letectví

Letoun 777X bude prvním velkým letadlem, které FAA certifikuje od té doby, co softwarové chyby způsobily havárie dvou Boeingů 737 MAX. „FAA neschválí žádné letadlo, pokud nebude splňovat naše bezpečnostní a certifikační standardy,“ uvedl úřad v prohlášení.

Při havárií letounů v Indonésii a Etiopii v letech 2018 a 2019 zahynulo 346 lidí. 737 MAX pak čekalo dvacetiměsíční uzemnění. Především evropské regulační orgány pak chtěly, aby se model 777X podrobil mimořádné kontrole.

Doporučované