Článek
Prostor kolem Masarykova nádraží v Praze se mění k nepoznání. Nalevo vyrůstá komplex z pera světoznámé architektky Zahi Hadid, zprava má prostor doplnit moderní hotel. Teď došlo i na samotné nádraží.
„V tuto chvíli jsme získali územní rozhodnutí na modernizaci a přestavbu celého nádraží,“ potvrzuje pro Seznam Zprávy Jakub Bazgier, náměstek ředitele Stavební správy západ SŽ.
Na nádraží se nejenom zvýší počet kolejí, ale celý prostor získá nové zastřešení, které bude možné využít jako další plochu. „Platforma‘ je připravena na volnočasový prostor. Je to vlastně malé náměstí nad kolejištěm. Velikostně stavíme další Malostranské náměstí,“ vysvětluje Bazgiers tím, že železobetonovou desku, která nad kolejištěm propojí jednotlivé městské části, ponese 300 nosných sloupů.
Velikostně stavíme další Malostranské náměstí.
Na nádraží, které bylo přitom ještě v minulých letech adeptem na zrušení, také zhoustne provoz. Místo současných sedmi kolejí jich tu povede devět. „Musíme být konkurenceschopní a musíme vnímat, že dopravy přibývá. Zejména v souvislosti s napojením na letiště,“ dodává Bazgier s tím, že k zemi proto padne část původních budov Českých drah – administrativních a skladových.
S výstavbou projektu za zhruba dvě a půl miliardy korun by se mělo začít v polovině roku 2023. „Předpokládáme, že bychom měli mít příští rok dokončenou dokumentaci. Na konci příštího roku bychom pak chtěli tendrovat zhotovitele pro realizaci stavby,“ dodává Bazgier s tím, že dobu výstavby odhaduje společnost na tři roky. Náklady by měly být hrazeny kombinovaným financováním – tedy z národních zdrojů i evropského dotačního programu.
Změna za provozu
Po celou dobu výstavby má Masarykovo nádraží zůstat v provozu. „Nepředpokládáme, že uzavřeme celé Masarykovo nádraží,“ dodává.
Se zastřešením nádraží počítala ve své původní urbanistické studii i architektka Zaha Hadid, která připravila plán na proměnu celého území. V tuto chvíli se podle něj staví dvě budovy přímo u Masarykova nádraží. Už teď je ale jasné, že kompletní urbanistická proměna území na druhé straně magistrály proběhne v režii jiného architektonického ateliéru. Hlavní město ve spolupráci s vlastníky pozemků na Florenci pořádá urbanistickou soutěž, do jejíhož pětičlenného finále postoupilo pět jiných mezinárodních týmů. Například dánský BIG, UNIT či Marko&Placemakers.