Článek
Návštěvníci se budou moci seznámit i s projektem Muzea železnice a elektrotechniky, které by mělo být na Masarykově nádraží otevřeno jako součást Národního technického muzea v roce 2028. Doprovodné akce naplánovaly České dráhy a další pořadatelé také na další nádraží v Praze a okolí.
Masarykovo nádraží bylo pro akci vybráno, protože se k němu vztahuje několik výročí. Mimo jiné je to letos 175 let od příjezdu prvního vlaku do Prahy, stejné výročí otevření slaví samotné nádraží. Před 170 lety byl zprovozněn Negrelliho viadukt, který navazuje na zdejší kolejiště a vede dopravu přes Vltavu. Po tříleté rekonstrukci bude dnes viadukt slavnostně otevřen, i když už funguje od června. Ceremoniál odsunula epidemie nového typu koronaviru.
Železniční muzeum má na Masarykově nádraží vzniknout v památkově chráněných objektech bývalých dílen, lidé tam dnes budou mít možnost si prohlédnout plány a vizualizace muzea. Ze železniční sbírky Národního technického muzea zde bude k vidění salonní vůz následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909, salonní vůz prezidentů ČSSR z roku 1968, lokomotiva zvaná Bardotka ze 60. let minulého století nebo lehátkový vůz s bufetovým oddílem z roku 1984.
Ve třech různých trasách bude z Masarykova nádraží jezdit parní vlak vedený lokomotivou přezdívanou Šlechtična. Téměř 120 let starý parní motorový vůz Komarek ze sbírky Národního technického muzea bude vozit zájemce vyhlídkovou trasou po Negrelliho viaduktu a také mezi Masarykovým nádražím a stanicí Praha-Dejvice. Tam pořádá Správa železnic rodinný den, děti se mohou zúčastnit sportovních disciplín, soutěží a workshopů. Další program je přichystaný na modelovém kolejišti na nádraží v Roztokách u Prahy, v Úvalech a Českém Brodě.
Modelové kolejiště bude k vidění také na Masarykově nádraží. Pro návštěvu zde bude přichystaný legiovlak, replika vlaku, kterým se českoslovenští legionáři za první světové války přepravovali v Rusku. Pražský dopravní podnik se postará o jízdy historických autobusů a tramvaje.