Článek
Nakoupit na internetu, vyzvednout v prodejně. Řetězec Globus se po pilotním testování své služby iGlobus v hypermarketu na Zličíně rozhodl, že výdejny postupně postaví ve všech svých patnácti hypermarketech v Česku. Letos mohou vzniknout hned na třech místech.
„Záleží na připravenosti projektů, ale do konce roku mohou být tři nová výdejní místa. Chceme, aby byla ve všech hypermarketech,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys jednatel řetězce Jan Navrátil.
Minimálně jeden nový pick-up point by měl vzniknout v Praze, velmi pravděpodobně v Čakovicích. Další dvě lokality mohou být v hlavním městě i mimo Prahu. Realizace závisí na tom, jak rychle pokročí legislativa kolem stavebních úprav i práce samotné.
E-shopovým průkopníkem mezi tradičními obchodními řetězci se v roce 2012 stalo Tesco. O pět let později spustila svůj internetový obchod v roce 2017 společnost Lidl, dosud však prodává online jen nepotravinářské zboží. Globus začal testovat své výdejní místo na Zličíně v roce 2018. Zájem ze strany zákazníků masivně stoupl loni.
„Od nástupu pandemie jsme na hraně kapacit služby. Máme stovky objednávek denně. Limity na straně vnitřní logistiky i kapacity lidských zdrojů způsobují stavy, kdy musíme některá objednávková místa zavírat, protože nejsme schopni tak rychle reagovat,“ popsal Navrátil.
Plnohodnotný internetový obchod s doručováním domů se však zatím rozjet nechystá. Coby menší řetězec s patnácti prodejnami by měl obtížnější startovací pozici.
Jisté je navíc to, že souboj o internetového zákazníka se ještě vyostří. Své plány na spuštění e-shopu oznámil loni na jaře během první pandemické vlny Albert. Detaily zatím tají. „Je pouze otázkou času, kdy spustíme i tuto službu pro zákazníky,“ řekl mluvčí řetězce Jiří Mareček.
Také venkov nakupuje online
I další „kamenná“ konkurence o vstupu do digitálního světa uvažuje. „Vytvoření e-shopu je jednou z možností, kterou se v současné době zabýváme,“ uvedl mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Plány na rozšíření do online prostředí vyhodnocuje také Billa ze stejné německé skupiny Rewe Group. Kaufland se loni vydal cestou spolupráce s e-shopem Košík.cz, skrze který nabízí přes 700 položek svých privátních značek.
Největší skok do online světa co do počtu prodejen však loni udělala Skupina COOP spuštěním e-shopu, do kterého se zapojilo kolem 500 prodejen z celkem 2500. Další mají letos následovat.
„Naším cílem je udělat z každé vesnické prodejny hypermarket,“ říká mluvčí skupiny družstevníků Lukáš Němčík. Ani COOP nejde cestou doručování, ale nabídky služby Click & Collect, kdy si zákazník nakliká zboží ze seznamu až 60 tisíc položek, které si vyzvedne na prodejně nebo ve výdejním boxu. Také výdejny, schopné skladovat chlazené zboží, se mají rozšiřovat, momentálně jich je šest.
„Závoz potravin na dědinu není ekonomický, vezete toho málo, malému počtu lidí a daleko. U výdejních boxů, které slouží více zákazníkům, jsou náklady nižší,“ vysvětluje Němčík, proč nevidí budoucnost v rozvozu ke dveřím.
E-shop v současnosti zahrnuje dvě stě prodejen na Vysočině, sto prodejen na Orlickoústecku, další obchody jsou například v jižních a západních Čechách nebo na jižní a východní Moravě. „Doručení zboží třeba do 90 minut není pro lidi na venkově tak důležité. Naším cílem je podpora kamenných prodejen a lokální zaměstnanosti. Chceme lidi přilákat zpět do prodejen,“ dodal Němčík.