Článek
Je to půl roku, co Seznam ukázal, že manžel středočeské hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) běžně jezdí se služební krajskou limuzínou. Do svého kadeřnického salonu i s kamarády na fotbal.
Hejtmanka tehdy vysvětlovala, že manžel Jakub Pokorný dostal služební Superb za milion i proto, že ji o víkendech vozí na pracovní akce.
Šest měsíců se Seznam snažil z krajského úřadu vymoci všechny dokumenty související s provozem vozu, aby bylo možné hejtmančino tvrzení ověřit. A teď je jasno: úřad oficiálně přiznal, že černý vůz v luxusní výbavě sloužil pouze k soukromým účelům – tedy nikoli k hejtmančiným pracovním cestám. A přestože se podle interních pravidel kraje musí všechny jízdy evidovat, Pokorný to nedělal.
Seznam v létě zmapoval, že Pokorný auto používal skoro denně – například k cestám do práce, kam to má z domova dva a půl kilometru.
„Já to beru velmi osobně. Tím, že jste napadl manžela a tím, že ho sledujete. To podle mě k novinářské práci nepatří,“ nechtěla vést Pokorná Jermanová rozhovor s reportérem Seznamu o nových zjištěních (video si můžete pustit v úvodu textu).
Úřad se bránil poskytnout informace
Seznam musel podat celkem 19 žádostí, odvolání a stížností podle informačního zákona, aby sestavil obrázek, jak hejtmanka Pokorná Jermanová a její muž s autem zacházeli. Úřad se všemožně bránil informace poskytnout. V některých případech mu to muselo dokonce výslovně přikázat nadřízené ministerstvo vnitra.
Hejtmanka měla k dispozici dvě služební auta – jedno s řidičem, druhé ke služebnímu i soukromému použití. Právě to druhé dala do užívání manželovi. „O víkendech mi pak manžel často dělá řidiče na služebních cestách, kdy navštěvuji akce pořádané starosty či neziskovými společnostmi v městech a obcích,“ popsala loni v srpnu hejtmanka v tiskové zprávě. Osobní rozhovor tehdy odmítla.
„Skutečně nemám co skrývat a na rovinu říkám, že vůz, který mi byl poskytnut krajským úřadem jako benefit, stejně jako tomu bývá ve státní i soukromé sféře, využíváme s manželem skoro denně. A je hned pro oba dva účely najednou – k mým služebním cestám po kraji v době víkendů, kdy si řídím sama, nebo mi dělá řidiče manžel, a samozřejmě i k soukromým účelům. Vše v souladu s dikcí uzavřené smlouvy, která jasně uvádí, že tento vůz mohu zapůjčit i manželovi,“ dodala Pokorná Jermanová.
A podobně jízdy po středočeském Benešově, kde bydlí a podniká, vysvětloval i Pokorný, povoláním kadeřník. „Na toto služební auto existuje smlouva, která upravuje i naše povinnosti směrem k soukromým jízdám. Tyto jízdy musíme vykazovat a samozřejmě uhradit jejich náklady, které za dobu užívání činily 29 826 korun na pohonných hmotách a měsíční platbu 3 719 korun úřadu,“ prohlásil tehdy Pokorný. Druhá částka je měsíční zvýšení základu daně, počítané z ceny auta, obvyklé v případech, že zaměstnavatel poskytne služební vůz k soukromému použití.
Knihu jízd nevedeme
Když však Seznam chtěl vidět knihu jízd k tomuto autu (aby tedy bylo možné ověřit, že manžel vozil hejtmanku také pracovně), krajský úřad po vleklých tahanicích odpověděl, že žádná neexistuje. „Vozidlo… bylo provozováno pouze k soukromým účelům – kniha jízd se nevede,“ zdůvodnil stručně František Snopek, vedoucí odboru podpory řízení krajského úřadu.
Pokud to je pravda, tak hejtmanka Pokorná Jermanová tímhle porušila smlouvu, na jejímž základě jí krajský úřad druhé auto poskytl. „Uživatel vede v knize jízd přesnou evidenci ujetých kilometrů a předkládá hlášení o provozu vozidla ve stanovených termínech ke kontrole pověřenému zaměstnanci oddělení hospodářské správy,“ stojí v dohodě.
Jak už zaznělo, manžel Pokorný uvedl, že za soukromé jízdy společně s hejtmankou zaplatili skoro 30 tisíc korun. Ale je otázka, jak zpětně propočítali, která cesta byla soukromá a která služební, když nevedli žádnou evidenci.
Před Superbem, tedy v roce 2017, měla hejtmanka jako druhé auto Škodu Kodiaq. Kraji ho zapůjčila mladoboleslavská automobilka. Kodiaq opět používal hlavně manžel Pokorný. Ani u téhle značky, jak potvrdil krajský úřad, se nevedla kniha jízd. A přitom to znovu bylo v podmínkách užívání auta, které si Škoda Auto stanovila.
„Uživatel zabezpečí záznam každé jízdy do písemného záznamu jízdy, z něhož bude určitelné to, kdo a kdy dané vozidlo řídil,“ uvádí smlouva mezi krajem a automobilkou. Tahle pasáž je v dohodě z praktického důvodu: kdyby například rychle jedoucí auto vyfotil radar a ze snímku nebylo možné rozpoznat řidiče, pokutu by musela platit Škoda Auto. Pomocí evidence jízd by bylo hned jasné, kdo seděl za volantem.
Benefit, který jinde neznají
Hejtmanka Pokorná Jermanová před týdnem v pořadu Výzva v Televizi Seznam řekla, že se spolustraníkům za tuhle kauzu omluvila. A ti že ji podrželi. „Asi to úplně šťastné nebylo. Ale já si nemyslím, že bych někdy zneužívala nebo využívala nějakých výhod pro svůj prospěch,“ uvedla.
V srpnu se nicméně druhého krajského auta vzdala s tím, že si zřejmě koupí vlastní vůz. Opakovala, že mít druhé auto bez omezení i pro rodinu je běžné. Seznam ovšem ověřil, že v jiných krajích takhle volná pravidla nemají: manžel nebo manželka většinou řídit můžou, ale jen v mimořádných situacích – třeba když není hejtmanovi dobře. Rozhodně nedovolují dojíždění do práce.
A ani předchozí středočeští hejtmani si nemohli užívat takhle široký benefit. Předchůdci Pokorné Jermanové sice také dostali od kraje ještě jeden vůz. Půjčovat ho partnerům ale nesměli. Tahle možnost se do podmínek používání hejtmanských aut dostala až s nástupem Pokorné Jermanové.