Hlavní obsah

Manipulace s recenzemi Amazonu poškozuje prodejce i zákazníky

Foto: Amazon

Ilustrační fotografie.

U prodejců, kteří své zboží nabízejí přes Amazon, se objevují falešné recenze. Internetový obchod se proti tomu snaží bojovat. Počet hvězdiček totiž často ovlivňuje chování zákazníků.

Článek

Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěže se domnívá, že nákupy za 23 miliard liber v online obchodech ve Velké Británii jsou ovlivněny recenzemi. U největšího internetového obchodu Amazon, který navíc patří nejbohatšímu muži planety Jeffu Bezosovi, ani nepřekvapí, že někteří recenzenti a prodejci nehrají férově.

Podle serveru BBC prodali dohromady prodejci třetích stran na stránkách Amazonu za rok více zboží než samotný americký gigant od roku 2015. Nezávislí prodejci prostřednictvím internetového obchodu vygenerují zhruba 150 miliard liber ročně.

Jak zlikvidovat konkurenci

Trh společnosti Amazon je však nezávislými prodejci zneužíván. Ti na internetu schválně hodnotí jednou hvězdičkou své soupeře, aby je poškodili. V praxi manipulace vypadá tak, že se navzdory kladným pravdivým recenzím zničehonic u obchodníka objeví množství recenzí s jednou hvězdičkou.

„Smutné je, že byste mohli mít 50 kladných recenzí, například hodnocení pěti hvězdiček, ale pokud máte jednu nebo dvě hodnocení s jednou hvězdičkou, bude těžké konkurovat,“ řekl prodejce na Amazonu Jason Smith. Na otázku, zda by za jednu recenzi o jedné hvězdičce uvítal dalších 20 pětihvězdičkových, odpověděl, že ne.

Nepravé pozitivní recenze na internetu už jsou dobře známým problémem. Šlo o falešné recenzenty, kteří se podíleli na zveřejňování pětihvězdičkových hodnocení výměnou za různé odměny. O tom, že se britští recenzenti zapojili do této činnosti, informoval deník The Financial Times.

Amazon proto o víkendu odstranil 20 000 pozitivních recenzí, které byly falešné. Prodejci se však nyní domnívají, že nepodložené nejnižší hodnocení je novým prvkem manipulace s recenzemi.

Existují způsoby, jak se negativních reakcí zbavit. Pokud prodejce obdrží špatnou zpětnou vazbu kvůli dodávce, za kterou nebyl zodpovědný, může požádat společnost Amazon, aby ji odstranila. Pravidla Amazonu však zakazují pokusit se podplatit nebo vydírat zákazníky, aby recenzi odstranili. To ale neznamená, že se o to někteří prodejci nesnaží.

Například čínský prodejce nabídl úplnou refundaci za pletací jehlice, které zákazníkovi nikdy nedorazily, pokud smaže špatnou recenzi, kterou mu zanechal. Nespokojený zákazník však na případ upozornil Amazon, který s prodejcem ukončil spolupráci.

Společnost uvedla, že chce, aby lidé na platformě nakupovali s důvěrou, a problém s falešnými recenzemi řeší. „Máme jasné zásady jak pro recenzenty, tak pro prodejní partnery, které zakazují zneužívání funkcí naší komunity a podnikáme právní kroky proti těm, kteří tyto zásady porušují,“ uvedl Amazon.

Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěže v květnu zahájil vyšetřování online recenzí a měla by do něj být zahrnuta i manipulace s nimi. Je ale pravděpodobné, že snahy o zastavení manipulace s recenzemi zajistí pouze dočasnou úlevu.

Doporučované