Článek
Kvůli těm několika málo řádkům budou České dráhy možná muset zaplatit pokutu několik miliard korun. Výmluvně totiž dokládají, jak se dva velcí železniční dopravci ze střední Evropy domlouvají, kterak vyřadit menší konkurenty z trhu.
Bylo úterý, 10. února 2015 a blížila se půlnoc. Manažer Českých drah Radek Dvořák, který v té době vedl kancelář náměstkovi odpovědnému za osobní dopravu Michalu Štěpánovi, sednul k počítači a napsal služební mail. Směřoval do Rakouska. K Silvii Kaupa, manažerce z tamní národní železniční společnosti ÖBB (Österreichische Bundesbahnen).
„Milá Silvie, sumář toho, co teď víme…“ píše manažer Dvořák v angličtině a na dalších řádcích uvádí základní fakta, co všechno je mu známo ohledně plánovaného obchodu s ojetými lehátkovými vozy.
Šlo o vagony, které v té době vlastnila ÖBB a ta se je v rámci modernizace rozhodla prodat. Podobně jako v té době odprodávala i další starší kolejovou techniku.
Dvořák píše, že o vozy má zájem jednak slovenská společnost WGS (Wagon Service, majitel Ivan Gálik) a český RegioJet. Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 tisíc eur, druhá chce dát vyšší nabídku, 80 tisíc.
A v Dvořákově dopise poté zazní prosba: „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ píše český manažer rakouské kolegyni, která měla v dceřiné firmě ÖBB-Personenverkehr na starosti oblast dálkové osobní dopravy.
Druhý den po 18. hodině z Rakouska přichází příznivá odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Kaupa.
„WGS by bylo v pohodě? Nebo by České dráhy zajímalo, koupit si ty vagony samy?“ dodala ještě. Naznačila tím, že rakouská firma je ochotna ignorovat i cenově výhodnější nabídku a dá přednost Českým drahám.
Munice pro Evropskou komisi
Právě tyto e-maily, jejichž kopii Seznam Zprávy získaly, mohou mít velmi tvrdý dopad na finanční situaci Českých drah i ÖBB.
Mají totiž být jedním z klíčových důkazů o kartelu mezi oběma národními železničními společnostmi, který už 3,5 roku prošetřuje Evropská komise a v němž právě manažer Radek Dvořák, nyní místopředseda představenstva ČD, má hrát významnou roli.
V tomto případu údajných nezákonných obchodních dohod, označovaném jako Twins, je prošetřována i slovenská národní železniční společnost ZSSK.
Evropská komise má podezření, že se velcí středoevropští dopravci v inkriminované době domluvili na tom, jak prodeji ojetých vozů menším soukromým hráčům zabránit. A to s cílem omezit konkurenci.
Pro začínající firmy jsou ojeté vozy cenově podstatně dostupnější než nové. A jelikož jsou vyřazené rakouské vagony na české poměry stále relativně komfortní, byl v minulých letech i o ně značný zájem nejen mezi novými hráči.
Na podivnou změnu přístupu ze strany ÖBB při prodeji ojetých vozů si vzpomíná i podnikatel Radim Jančura, majitel zmíněné české společnosti RegioJet, kterou se Radek Dvořák a Silvia Kaupa dle zmíněných e-mailů snažili od obchodu odstavit.
RegioJet už v roce 2011 – k nelibosti Českých drah – vstoupil na domácí trh, když rozjel pravidelnou vlakovou dopravu na trase Praha-Ostrava (následně se k ní přidal ještě Leo Express). Právě tam Jančura nasadil rakouské vozy.
Jak lze vyčíst i z dobových novinových článků, Jančura se o starší a cenově výhodnější vozy ÖBB s Českými drahami neustále přetahoval. Jednou uspěl on, podruhé zase státem vlastněný dopravce.
„O starší vozy ÖBB jsme měli zájem vždy. Pokaždé když něco prodávali, tak jsme byli u toho. Ale od určité doby šlo už vše na České dráhy a my nekoupili ani kolo,“ uvádí Jančura.
O zmíněných mailech mezi Dvořákem a Kaupe prý ale neměl tušení.
Pokuta až čtyři miliardy
Kdyby byl kartel Českým drahám prokázán, hrozí státem vlastněné firmě pokuta až deset procent z tržeb. To nyní znamená až čtyři miliardy korun. Samy dráhy výši možné pokuty už dříve uvedly ve svých interních materiálech.
Podezření z kartelu při obchodu s vyřazenými kolejovými vozidly se vyšetřuje už od roku 2016, nicméně teprve na konci letošního ledna přišel zlom, který může pozici ČD výrazně zhoršit.
Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku totiž po letech zkoumání definitivně rozhodl, že Evropská komise má právo použít část dokumentů zabavených při razii (tzv. místním šetření), které bylo provedeno v sídle Českých drah v létě 2016.
Šťára, při níž byly vybraným manažerům v čele s členy představenstva v budově generálního ředitelství zabavovány počítače a mobily, se původně konala z jiných důvodů – kvůli údajnému zneužívání dominantního postavení a predátorskému chování Českých drah právě na trati Praha-Ostrava (případ nese označení Falcon).
Dráhy proto před soudem argumentovaly, že zajištěné dokumenty pro spor ohledně kartelu použít nelze. Soud se s tímto názorem nakonec neztotožnil, a tudíž se některé zabavené dokumenty mohou nyní proti Českým drahám legálně uplatnit.
Verdikt z Lucemburku podle některých expertů otevírá i možnost, aby jako důkaz kartelu byla použita i zabavená e-mailová komunikace manažerů Radka Dvořáka a Silvie Kaupa.
Skrývaná hysterie
Vedení českého národního dopravce se navenek snaží zachovat zdání klidu a vážnější problémy v souvislosti se soudním rozhodnutím z Lucemburku zatím nepřipouští.
„Jedná se pouze o procesní rozhodnutí o zákonnosti vlastní kontroly. Tím, zda se ČD dopustily závadného jednání, nebo ne, se soud vůbec nezabýval. Jeho rozhodnutí tak v žádném případě nepredikuje závěry nebo postup šetření Evropské komise,“ reagovala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Neoficiální zdroje obeznámené s aktuální situací ve firmě však popisují situaci zcela odlišně. A mluví dokonce o hysterii, která kvůli hrozícím miliardovým pokutám na generálním ředitelství v posledních týdnech propukla. O problému ví údajně i dozorčí rada, která se podle informací redakce s textem e-mailů seznámila. Teď i ona zvažuje cesty, jak hrozící škody minimalizovat.
V kuloárech je mimo jiné možné zaslechnout i kritiku současného představenstva, že vývoj kauzy podcenilo, málo komunikovalo s „Bruselem“, nevěnovalo poskytování součinnosti Evropské komisi náležitou pozornost.
Vedení ČD celou věc podle některých zdrojů hodlá „uhrát“ na tom, že manažer Dvořák v době posílání e-mailů byl jen šéfem kanceláře náměstka Štěpána a neměl rozhodovací pravomoci.
Je třeba ale také dodat, že Radek Dvořák, který jako jeden z mála manažerů drah vládl velmi dobrou angličtinou, byl už v inkriminované době dle pamětníků vedením ČD často „nasazován“ na speciální úkoly, které obnášely komunikaci se zahraničními subjekty. Jeho role tedy nebyla druhořadá a podle zdroje blízkého dozorčí radě někteří její členové už teď tlačí na Dvořákovo okamžité odvolání.
Co to je kartel
– Kartel je forma obchodní dohody mezi soutěžiteli, která narušuje hospodářskou soutěž. Cílem kartelu je omezení, nebo vyloučení konkurence a maximalizace zisku celého odvětví.
– Kartelové dohody jsou považovány za nejzávažnější porušení antimonopolní legislativy, mají závažný dopad na ekonomiku i konečného spotřebitele.
– Vymezení těchto zakázaných dohod je v českém právu obdobné jako v právu Evropské unie.
– Jak uvádí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nebezpečí kartelů spočívá především v ovlivnění podmínek na trhu jinak než poctivě odvedeným výkonem, což vede ke zkreslení soutěže, ať již jde o cenu, obchodní podmínky soutěžitelů či jejich počet.
– Zakázané jsou především dohody, které obsahují tzv. tvrdá omezení (hard core), jako např. dohody o cenách, rozdělení trhu, uplatňování rozdílných podmínek.
– Za narušení soutěže se považuje vyloučení, omezení, jiné narušení nebo ohrožení soutěže. U těchto dohod není nezbytné zkoumat jejich skutečné konkrétní účinky, zda k narušení soutěže opravdu došlo, jelikož v sobě vždy nesou přinejmenším potenciál soutěž narušit.
Je lépe se přiznat?
Interní debata se teď údajně vede i o tom, zda taktika neustálého zapírání kartelu je stále ještě udržitelná. Jestli by nebylo moudřejší se přiznat, což by poté znamenalo polehčující okolnost i nižší finanční trest.
Spekuluje se dokonce o tom, že Rakušané se už ke kartelu doznali, nicméně oficiálně tuto informaci ověřit nelze, jelikož probíhající šetření je stále důvěrné povahy.
Nedávný rozsudek Soudního dvora EU o právoplatnosti zajištěných důkazů každopádně otevírá prostor, aby Evropská komise proti členům údajného kartelu nyní už oficiálně vznesla obvinění za porušení unijních antimonopolních předpisů. Jak ale také upozorňují někteří experti, případ se může táhnout ještě dalších několik let.
Hrozící miliardový flastr by ale téměř s jistotou měl negativní vliv na rating Českých drah. A také na finanční zdraví této státem ovládané firmy, která je už teď zatížena mnohamiliardovými půjčkami, jež si v minulých letech vzala na obměnu vozového parku.
Dvořák i šéf firmy mlčí
Seznam Zprávy se snažily k celé věci získat vyjádření současného šéfa drah Václava Nebeského, který je ve funkci od loňského září. Mluvit o problému ale nechtěl. Mlčí i autor inkriminovaného mailu a nynější místopředseda představenstva Radek Dvořák, jehož se redakce též snažila opakovaně kontaktovat a ptala se jej právě na komunikaci se Silvií Kaupa.
Místo Dvořáka opět reagoval jen tiskový odbor. „České dráhy s Evropskou komisí komunikují a poskytují veškerou součinnost. Je však potřeba zdůraznit, že oficiální řízení v této věci Evropská komise nezahájila,“ uvedl mluvčí Radek Joklík.
Reakce zatím nedorazila ani z Rakouska, když redakce Seznam Zpráv žádala o odpověď na několik zcela konkrétních otázek přímo manažerku Silvii Kaupa. Ta mezitím v rámci skupiny ÖBB změnila post. Místo ÖBB-Personenverkehr nyní šéfuje v dceřiné „autobusové“ firmě ÖBB-Postbus.
Případ údajného kartelu vyhýbavě komentoval někdejší šéf představenstva a generální ředitel ČD Pavel Krtek, za jehož éry se odehrála i komunikace mezi Dvořákem a Kaupa. Na otázku, zda o výměně e-mailů s managementem ÖBB věděl, odpověděl slovy „k tomu se nemohu vyjádřit“.
Krtek je nicméně přesvědčen, že antimonopolní legislativa porušena nebyla. „K žádné kartelové dohodě dle mého vědomí nedošlo,“ reagoval.
K vyšetřování případu a k aktuální situaci se bývalý šéf vyjadřovat nechce a poukazuje na to, že firmu opustil už v září 2018.