Článek
Při postpandemickém otvírání ekonomiky měla jako poslední přijít na řadu velká obchodní centra, což se jejich majitelům logicky vůbec nelíbilo. Argumentovali mimo jiné tím, že se o své chrámy konzumu pečlivě starají, uklízejí a vše dezinfikují. Největší obchodní centrum v zemi (podle počtu obchodů) na pražském Chodově si dokonce za několik set tisíc obstaralo glejt potvrzující vysoký hygienický standard.
Oficiálně se razítko, že vlastník svůj obchoďák pečlivě uklízí, nazývá „Safe & Healthy Places“ a vystavila ho společnost Bureau Veritas, která se na poskytování služeb testování, inspekce a certifikace zaměřuje.
„Aktuální audit je jednak reakcí na šíření nemoci covid-19 a zároveň také součástí dlouhodobého programu skupiny URW na zajištění maximálních bezpečnostních, hygienických a zdravotních standardů pro všechny,“ sdělila Petra Valentová, marketingová manažerka Westfield Chodov.
Zkratka URW odkazuje na společnost Unibail Rodamco Westfield, která centrum ležící na jihovýchodě české metropole hned u výpadovky na brněnskou D1 od loňského roku vlastní.
Nová certifikace se podle Valentové týká všech evropských center skupiny URW. „Certifikací projdou nejpozději do konce října 2020 všechna evropská centra skupiny. V tuto chvíli ji mají hotovou všechna evropská centra, která nesou značku Westfield.“ Skupina vlastní a provozuje 90 nákupních center. V Česku pak kromě Chodova provozuje také Metropoli Zličín a Centrum Černý Most.
Bureau Veritas, se kterou spolupracuje skupina URW už od roku 2012, pro Seznam Zprávy potvrdila, že chodovské obchodní centrum dostalo certifikát jako poslední z nich. Podle Simona Palupčíka, výkonného ředitele společnosti Bureau Veritas, trval audit déle, protože hodnocené prostory jsou větší.
Šéfka Westfield Chodov Marcela Hrdličková zdůraznila, že certifikát jde daleko za současná koronavirová doporučení.
Z čeho se skládá audit
1. Kvalita vody
2. Kvalita vzduchu
3. Bezpečnost
4. Hygiena
5. Požární zabezpečení
Zdroj: Westfield Chodov
Kolik doklad o tom, že prostory centra procházejí zostřeným úklidem, stojí, nechtěly zástupkyně Westfield Chodov sdělit. Podle Valentové cena není veřejná. Společnost Bureau Veritas, která potvrzení udělila, alespoň naznačila, že může jít o částku více než sto tisíc korun za jedno obchodní centum.
Přitom návštěvník na první pohled vůbec nepozná, že Chodov takový certifikát má. „Pro zákazníka jde o ujištění, že vynakládáme maximální úsilí k tomu, aby se v našich centrech cítil bezpečně. Certifikace bude dále v centru vystavena,“ dodala Valentová.
Pokud by však zákazník unikl pozornosti bezpečnostní služby a zůstal by v centru i po zavírací hodině, mohl by narazit například na autonomního UV robota společnosti BetaRobotics. Ten dezinfikuje prostory pomocí UV záření a s nástupem koronaviru se poptávka po podobných zařízeních raketově zvedla.
UV dezinfekce funguje na bázi osvitu UV-C složkou světelného záření, které narušuje strukturu DNA mikroorganismů a nejrůznějších patogenů. Nejde tedy o klasickou dezinfekci, je mnohem ekologičtější i levnější, nezatěžuje životní prostředí a nepoškozuje ošetřené povrchy a zboží.
Jeho výhodou je to, že jakmile je trasa jeho dezinfekce správně naprogramovaná, nemůže se stát, že by na něco zapomněl nebo nestihl. Zároveň by v budoucnu robot mohl zvládat i další úkony, například měřit zaměstnancům teplotu nebo fungovat jako pojízdný reklamní poutač. Utopií není ani jeho provázání s informačním systémem, zákazníkům by tak robot mohl ukázat cestu ke konkrétnímu obchodu nebo je k němu dokonce dovést.
Takto se robot pohyboval v obchodním centru Chodov.