Článek
Tržby českých obchodníků se propadají – v lednu meziročně klesly o 6,5 procenta, bez očištění o kalendářní vlivy o devět procent. V porovnání s prosincem, kdy mohly obchody na několik týdnů otevřít, se lednový propad zastavil na čísle 6,6 procenta.
„V lednu klesly maloobchodní tržby meziročně o devět procent. Pokračoval tak vliv opatření proti šíření koronaviru, kdy většina prodejen nepotravinářského zboží nemohla prodávat vůbec nebo pouze v omezené míře. Pokles však zaznamenaly nejen prodejny nepotravinářského zboží, ale i prodejny potravin, snížil se také prodej pohonných hmot,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.
Naopak prodej prostřednictvím internetu si zachoval vysoké tempo růstu, tržby realizované v internetových obchodech vzrostly o více než 30 procent.
Naopak prodej v kamenných prodejnách zaznamenal pokles ve všech sortimentních skupinách zboží. Ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví tržby klesly o 74,1 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 33 procent, s výrobky pro domácnost o 23,9 procenta, s kosmetickými a toaletními výrobky o 11,9 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 9,6 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,2 procenta.
V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby klesly o 3,1 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 19,3 procenta.
Z pohledu analytika
Podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka tak povánoční výprodeje skončily pro obchodníky doslova fiaskem. „Z dat obchodníků je patrné, že v lednu 2021 došlo k výraznému meziročnímu poklesu tržeb. Lidé po Vánocích zůstali doma a do obchodů se příliš nehrnuli. Navíc mnohé obchody musely být nuceně uzavřené. Období povánočních výprodejů lze proto označit za fiasko,“ říká Křeček.
Zavřené kamenné obchody podle něj suploval internetový prodej. Lidé si v průběhu koronavirové krize opatřovali výrazně více zboží a služeb přes internet. „Lze proto předpokládat, že internetový prodej zůstane populární i po konci pandemie a trvale změní charakter českého maloobchodu,“ předpovídá ekonom.
Výrazně naopak klesly tržby z prodeje oděvů a obuvi. „V následujících měsících proto může dojít ke krachům některých módních značek,“ hrozí Křeček.