Článek
Dlouhodobé ztráty Mall Group byly hlavním důvodem změny ve vedení firmy letos v červenci. Noví šéfové skupiny slibují obrat k zisku klíčového e-shopu Mall.cz napřesrok, celá skupina se má ze ztrát vymanit možná už letos.
Když před čtyřmi lety vstupovali miliardáři Daniel Křetínský a Petr Kellner do internetové firmy Mall, měli s ní velké plány. Ohlásili zrod ambiciózní skupiny Mall Group, v níž chtěli postavit středoevroského lídra v oboru e-commerce. Lídra, který začne po letech růstu a budování také přinášet odpovídající peníze.
Naděje se splnila jen zčásti: Mall Group díky jejich kapitálu dál rozšířila záběr a zvedla tržby ze 13 na loňských 17,2 miliardy korun. Dlouhodobě ztrátové hospodaření se ale dosud neotočilo. Mall bude ztrátový dokonce i letos, kdy koronavirová krize a lockdowny skokově nastartovaly on-line prodej v celé Evropě. A kdy se internetoví prodejci shodují, že se jim vánoční prodejní žně prodloužily skoro na rok.
Mall Group
Holding zastřešující internetové obchody a doplňkové služby.
Kořeny má v roce 2000, kdy Ondřej Fryc založil předchůdce dnešního e-shopu Mall.cz - firmu BileZbozi.cz.
Roku 2016 do Mallu vstoupila skupina Rockaway Jakuba Havrlanta. Obchod v hodně 5,4 miliardy korun zahrnoval také srovnávač cen Heureka, který stojí mimo Mall Group.
Setrvalé ztráty byly také hlavní důvod, proč v červenci z čela Mall Group po pouhém roce překvapivě odešel jeho generální ředitel Oldřich Bajer. Výraznou postavu českého internetu, zakladatele portálu Centrum.cz, vystřídalo kolektivní čtyřčlenné vedení.
„Musíme se dynamičtěji posouvat k cílům, které byly stanoveny našimi akcionáři, což jednoznačně znamená, že se máme dynamičtěji posouvat k zisku,“ vysvětlil personální změny v rozhovoru pro SZ Byznys Jakub Střeštík, který má nyní v novém řídícím orgánu na starosti obchod a další rozvoj skupiny.
Holding Mall Group v Česku zastřešuje e-shopy Mall.cz, potravinářský Košík, prodejce elektroniky CZC či prodejce módy Vivantis a působí v dalších osmi státech střední Evropy a Balkánu. Loni uskupení prodělalo 1,71 miliardy korun. O rok dříve činil jeho prodělek 1,69 miliardy. Do zisku se skupina nedostala za celou dobu své existence.
Klíčová dcera skupiny - firma Internet Mall - do března roku 2019 (datum, k němuž je zpracována poslední zveřejněná účetní závěrka) eviduje kumulovanou ztrátu přes 1,2 miliardy korun, zatímco tržby vystoupaly k devíti miliardám.
„Mall.cz bude ztrátový i letos, nicméně díky výsledkům Vivantisu a CZC.cz se dostaneme na černá čísla pravděpodobně už tento rok,“ dodává mluvčí skupiny Pavla Hobíková.
Podle Střeštíka se letošní ztráta Mall Group bude pohybovat zhruba na polovině loňského prodělku. A za rok by se hospodaření mělo konečně otočit k ziskům. „Pevně v to věříme,“ říká Střeštík v rozhovoru.
Projekt Mall má zhruba dvacetiletou historii. Předchůdce Mall.cz, e-shop BileZbozi.cz, založil Ondřej Fryc v roce 2000. V následujících letech firma expandovala na Slovensko, do Maďarska, Polska, Slovinska, Chorvatska a Německa (odkud se ale později stáhla).
Roku 2016 Mall převzala za téměř 5,5 miliardy korun firma Rockaway Jakuba Havrlanta, hlavními investory jsou miliardáři Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a Petr Kellner.
Během posledních let se k původnímu e-shopu Mall.cz připojila řada dalších retailových hráčů. Přibývají také další doplňkové služby, například platební platforma Mall Pay nebo internetová televize MALL.TV jako producent specifického typu zboží – zábavy. Společnost Mall Group má ambice stát se v e-commerce středo a východoevropským lídrem, v Česku ji ale zatím stále poráží konkurenční Alza.cz.
Ta nad Mallem vítězí i v profitabilitě. Zatímco Alza loni vydělala téměř miliardu korun čistého, nahromaděná neuhrazená ztráta Mall Group podle loňské výroční zprávy překračovala 1,2 miliardy korun.
Celý rozhovor s Jakubem Střeštíkem zveřejníme v příštích dnech.