Hlavní obsah

Málem jsem utekla, když jsem přišla poprvé na pardubické letiště, říká jeho šéfka

Reportáž z Letiště Pardubice.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

V loňském roce dosáhlo mezinárodní letiště v Pardubicích třetích nejlepších výsledků ve své pětadvacetileté historii. Odbavilo více než 147 tisíc cestujících. Fungovalo ale pouze deset měsíců z roku. V říjnu a listopadu bylo kvůli údržbě vzletové a přistávací dráhy zavřené. To zasadilo obchodu velkou ránu a ztrátu klientely doteď dohání.

Článek

Hlavní část byznysu, 40 procent, obstarají pravidelné linky do Londýna a Alicante, které provozuje irská společnost Ryanair. Dalších 30 procent stojí na ruské klientele a zbylou zhruba třetinu tvoří odlety na letní dovolené z Pardubic.

A právě sázka na Alicante byla trefa do černého: Průměrná obsazenost letů byla téměř 95 procent. Londýnská linka je obsazena o trochu méně.

Rychlost a jednoduchost. Podle jeho vedení – devíza regionálního letiště. „Během pár minut od příletu máte kufry v ruce. A můžete pokračovat v cestě,“ říká Libor Kříž, obchodní ředitel letiště. A další výhoda, na kterou cestující lákají, je zatím stále ještě parkování zdarma.

Původně areál sloužil vojenským účelům. V roce 1993 byla založena společnost East Bohemian. Hlavní cíl – využít letiště pro civilní dopravu. Stará odbavovací hala už naprosto nevyhovovala. Moderní terminál Jana Kašpara otevřeli teprve před rokem. Stál 272 milionů korun – financovali ho akcionáři, tedy z jedné třetiny kraj a ze dvou třetin město. „Když jsem přišla, tak jsem se bála nastoupit, byla to jídelna původního vojenského areálu a odtud se odbavovalo, to skutečně s letištěm nemělo moc společného,“ vzpomíná ředitelka Letiště Pardubice Hana Šmejkalová, která má víc než dvacetiletou praxi z ČSA, takže byla zvyklá na jiné podmínky. A dodává, že ta dřina, kdy stavěli a před rokem otevřeli terminál nový, naprosto moderní, stála za to.

Pardubičtí tvrdí, že dnes vše podstatné – až na velikost – je srovnatelné s naším největším letištěm v Praze. „Hlavně bezpečnost, všechno musí odpovídat nejpřísnějším požadavkům. Co neuděláte na zemi, nahoře ve vzduchu už nedoženete,“ doplňuje provozně technický manažer Ĺubomír Prokop.

Více najdete ve videu v reportáži, která je součástí dalšího dílu Ženského byznysu Petry Krmelové. Byznys na Seznamu vysíláme každý den ve 14 a ve 22:30.

Související témata:

Doporučované