Hlavní obsah

Malé město proti mocné firmě. Jednou to zaplatíte, řekli starostovi

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Soud, kraj i Ministerstvo životního prostředí zatím daly Čáslavi za pravdu: skládka špatně evidovala odpady, a město tak přišlo o velké peníze. Spor ale pokračuje.

Středočeská Čáslav vede s firmou AVE spor o stovky milionů korun kvůli skládce. Poškozuje to náš byznys, tvrdí firma.

Článek

Když loni starosta Vlastislav Málek ten dokument otevřel v počítači, bylo hned jasné, že radnici čeká hodně práce: na monitoru svítila tabulka o 50 tisících řádků a deseti sloupcích.

Byly v nich vepsané podrobné údaje, jaké odpady, kolik a kdy dorazilo na skládku ve středočeské Čáslavi. Zdejší radnice v čele se starostou Málkem měla totiž v té době silné podezření, že majitel skládky, firma AVE, neodvádí městu poplatky podle zákona.

„Vyhodnocovali jsme ta data čtrnáct dní. A nakonec jsme byli sami překvapeni, k jakým jsme došli částkám,“ vypráví Málek. Celkem se Čáslav dopočítala k sumě přes 600 milionů – tolik podle starosty společnost AVE městu dluží, protože používala trik, jak na poplatcích ušetřit: v evidencích nafukovala množství odpadů, za které platit městu nemusí, a naopak snižovala podíl těch druhů, které radnici přinášejí peníze.

A jak ve středu Seznam Zprávy zveřejnily, desetitisícová Čáslav je, jak se zdá, na cestě obrovskou částku vymoci. Soud totiž nedávno pravomocně potvrdil, že firma AVE skutečně vykazovala odpady na čáslavské skládce špatně.

Společnost s miliardovými obraty zároveň přechází do protiútoku. Tvrdí, že celou kauzu starosta Málek, mimochodem advokát, rozpoutal jen proto, aby z ní jako politik vytěžil hlasy voličů.

Firma také už nyní Čáslav varuje, že bude město tvrdě platit, pokud jednou tenhle spor nakonec vyhraje AVE.

„Pan starosta si musí být vědom důsledků kauzy, kterou rozpoutal,“ varuje ředitel AVE Roman Mužík.

Advokát: Jednou stejně vyhrajeme

Ve zkratce: starosta Málek a jeho lidé z tabulky vyčetli, že firma AVE část odpadů vykazovala v kategorii „konstrukční prvky“. To znamená, že například kamení nebo znečistěnou zeminu měla společnost použít na technické zpevnění skládky, cesty a podobně. Takový odpad je od poplatků městu osvobozený.

Město však tvrdí – a potvrzuje to i Ministerstvo životního prostředí a nejnověji i zmíněný soud – že firma AVE postupovala proti předpisům. Tedy že takovým způsobem nelze odpad v Čáslavi používat: skládka má totiž povolení pouze na to, aby se do ní zjednodušeně sypaly odpadky. A že to fakticky znamená obcházení povinnosti platit městu peníze.

Proto se město postupně dopočítalo za roky 2016 až 2018 k více než 600 milionům. Než by je mohlo teoreticky dostat, uplyne ještě dost času: o nárocích teď rozhoduje středočeský krajský úřad (například už nařídil AVE v jednom z rozhodnutí doplatit 128 milionů), firma se pak ještě bude moci odvolávat a soudit. Protože opakuje, že se chová přesně podle zákona.

„Máme pravdu a tuhle partii musíme vyhrát,“ věří Jaroslav Heyduk, advokát z kanceláře Rowan Legal, která AVE zastupuje.

Vedení AVE říká, že tahle kauza firmu vytrvale poškozuje, a naznačuje tím, že by se jednou mohlo s městem soudit o náhradu škody. „Už teď nám vznikají extrémní náklady. Klienti se k nám bojí vozit odpad. Nevědí totiž, co si pan starosta zase za pár let vymyslí,“ vysvětluje ředitel Mužík, podle kterého je teď čáslavská skládka v „žalostném ekonomickém stavu“.

AVE nabízela sponzoring, neuspěla

Složitý příběh se začal psát před dvěma lety, kdy byl zvolený za starostu právník Málek. Město si už před tím všímalo, že ačkoli objem odpadů navážený na skládku stále stoupá, poplatky se snižují. Ze 20 milionů v roce 2010 až na předloňských 14 milionů.

„Říkali nám: To víte, to je strukturou odpadu, lidé víc třídí,“ vzpomíná starosta Málek.

Důkladný rozbor evidence odpadů pak ukázal na problém s takzvanými konstrukčními prvky, za které skládka nemusí platit. „Ale přitom je to úplně běžný odpad. Takže AVE ušetří obrovské peníze,“ počítá starosta Málek.

Je znát, že právě tahle „story“ o politikovi, který náhle rozkryje machinace se stamiliony, rozpaluje šéfy AVE nejvíc. Upozorňují na to, že skládku vlastní AVE od roku 2013, předtím patřila městu. A dnešní starosta se v různých funkcích pohybuje na radnici už šest volebních období, například i jako místostarosta.

„Ano, já se té spoluodpovědnosti nezříkám. Pochybnosti jsme ve vedení města měli. Ale nikomu se nepodařilo ten problém rozklíčovat,“ vysvětluje Málek.

AVE považuje celé starostovo snažení za osobní PR. Jenže za Málkem stojí výsledky: zatím všechny úřady (a jeden soud), které případ řešily, daly Čáslavi za pravdu. Společnost AVE říká, že se už na začátku snažila s radnicí dohodnout: například že výpadek příjmů ze skládky nahradí několika sponzorskými miliony navíc na sport a kulturu.

„Naopak nás pan starosta obvinil, že nabízíme úplatky,“ diví se ředitel Mužík a starosta Málek ani nepopírá, že to skutečně vnímal jako neobvyklý tah, jímž chtěla firma z kauzy vyklouznout.

A teď se bude platit

Krajský úřad teď kvůli poplatkům pro Čáslav vede asi 300 správních řízení. Systém je totiž takový, že když skládka přijme odpad od podnikatelů nebo obcí, musí jim do ceny započítat poplatky. Jenže firma AVE, říká město, tyhle peníze od takzvaných „původců odpadu“ v mnoha případech nechtěla. Původcem odpadu je přitom i sama společnost AVE, která do Čáslavi vozí kaly z Ostravy - likviduje je tady v rámci státní zakázky.

Krajský úřad teď tedy postupně vydává rozhodnutí (zatím jich je 10, další stovky musí následovat), kdy firmám včetně AVE postupně vyměřuje poplatky. To je právě případ zmíněného verdiktu krajských úředníků, že AVE musí uhradit za jedno období 128 milionů.

Foto: Seznam Zprávy

Soud letos v únoru - ve sporu mezi ministerstvem a AVE - rozhodl, že firma špatně evidovala odpady. Takže mohla odvádět méně na povinných poplatcích.

Firmám ani městům a vesnicím z Čáslavska, které vozí na skládku odpad, se to přirozeně nelíbí. Odvolávají se na to, že zkrátka v dobré víře platily za skládkování a nemohly vědět, že něco dluží. Pro některé obce by to mohlo znamenat i dost velké potíže. Třeba Žleby na Kutnohorsku by musely zpětně doplatit milion korun.

Naproti tomu starosta Málek vysvětluje, že město musí každému měřit stejně: nemůže chtít peníze jen po bohaté AVE a po ostatních ne. Nadto spočítal, že ze 600 milionů vycházejí na obce zhruba jen čtyři miliony.

„Je pravda, že jsme naštvali hodně lidí. Ten tlak není příjemný,“ uznává Málek.

Novela ušitá na míru?

Podobný systém ukládání odpadu navíc funguje i na jiných skládkách. Na těch, které provozuje AVE, ale i na skládkách jiných společnosti. Firma se obává, že by čáslavský případ mohl rozpoutat řetězovou reakci, kdy by se ocitli v ohrožení i další provozovatelé skládek. Že nebyla evidence odpadů v pořádku (a mohla způsobit „ošizení“ města o poplatky), konstatoval soud už také v případě skládky AVE v Benátkách nad Jizerou.

Starostu Málka naposledy zaskočil návrh poslance Jana Zahradníka z ODS na změnu zákona – tak, aby bylo možné veškerý materiál na skládce označit za konstrukční prvky. Tudíž by se z něj nemusely hradit poplatky. Tohle opatření by mělo platit zpětně. Takže Čáslavi by zcela zmrazilo šance na získání peněz.

„Je to ušité pro AVE,“ míní starosta.

Ředitel Mužík na přímou otázku, jestli za tuhle novelu firma lobbovala, odpovídá neurčitě: „Komunikujeme samozřejmě s poslanci i s Ministerstvem životního prostředí.“

Související témata:

Doporučované