Článek
Státní agentura CzechTourism, která se stará o lákání zahraničních návštěvníků do Česka, předloni potřebovala speciální brožury určené pro Velkou Británii a Severní Irsko.
Měly být vytištěny na kvalitním papíře v rozsahu padesáti stran a s pěknou lesklou obálkou. A samozřejmě v bezchybné angličtině.
Zakázku za milion vyhrála firma Clever Ads. Dostala ji přesto, že vznikla jen několik měsíců před podepsáním smlouvy, sídlila na virtuální adrese a její majitel neměl s turistikou a propagací žádné zkušenosti.
Vysvětlení, jak se to mohlo stát, se skrývá v aktuální korupční kauze kolem zakázek agentury CzechTourism. Jak Seznam jako první před dvěma týdny zjistil, detektivové stíhají pro úplatky deset lidí. A podezírají, byť teď obviněna není, i ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou (ANO), pod jejíž resort státní agentura spadá.
Mezi hlavními obviněnými je pak někdejší muž číslo dvě CzechTourismu Aleš Pangrác. Podle policie to byl on, kdo inkasoval úplatky za dotace rozdělované agenturou. A také ten, kdo si zároveň skrytě dohazoval zakázky CzechTourismu.
Úspěšná firma z činžáku
A to je právě příběh společnosti Clever Ads zmíněné v úvodu v souvislosti se zakázkou na tisk a distribuci brožur. Manažer státní agentury Pangrác, zodpovědný za vztahy s byznysem, ji podle policejních dokumentů vlastnil přes jistého advokáta z Plzně.
Firma vznikla v srpnu 2017, sídlo měla v bytovém domě v západočeských Klatovech. Už o čtyři měsíce později s ní agentura podepsala smlouvu za milion. A v novém roce následovaly další čtyři smlouvy a dvě objednávky – celkem za 2,7 milionu.
CzechTourism si například u firmy objednal školení na téma „Destinační management v praxi“ v ceně 242 tisíc, dál pak sérii třinácti workshopů pojmenovanou „Tvorba produktů cestovního ruchu“ a určenou pro starosty, podnikatele v cestovním ruchu, úředníky a pracovníky informačních středisek.
Další ze zakázek bylo také sepsání analýzy, jestli a jak je možné k rozvoji turistiky využít různé regionální výrobky a jejich značky. Stálo to 236 tisíc.
„Zjednal výhodu své firmě“
Agentura CzechTourism skutečně za tyhle peníze objednané služby dostala.
Například analýza regionálních značek vznikla a Seznam ji má k dispozici. Čítá 45 stran a jeden ze závěrů zní: „V současné době není v oblasti cestovního ruchu ani navazujících služeb v České republice značka, která komplexně zaštítila problematiku produktů cestovního ruchu na nadregionální úrovni, kterou by do svého portfolia mohla převzít agentura CzechTourism. Stávající stav je pro spotřebitele (návštěvníka) spíše matoucí, neboť různých certifikací je přemíra.“
Stejně tak se uskutečnily i workshopy a školení. Seznam si od agentury vyžádal dokumentaci, kdy a kde se akce odehrály a kdo se jich zúčastnil (včetně fotografií, jimiž firma Clever Ads musela doložit, že školení proběhla).
Policisté však viní Pangráce z toho, že své utajené firmě tyto zakázky dohazoval – některé objednávky podepsal fakticky sám se sebou: na straně CzechTourismu i dodavatelské společnosti Clever Ads. A když zakázku nemohl přímo ovlivnit, alespoň dal své firmě doporučení.
„Čímž dosáhl ve prospěch jím ovládané společnosti uzavření dalších smluv. Zjednal tak jím ovládané společnosti Clever ADS přednost a výhodnější podmínky na úkor jiných potenciálních dodavatelů,“ stojí v dokumentu z vyšetřování, který Seznam prostudoval.
Pangrác už před dvěma týdny na dotaz Seznamu pouze potvrdil, že je stíhaný. „Ale víc se k tomu nechci vyjadřovat,“ dodal.
Advokát: Ukradli mi identitu
Policisté loni v listopadu udělali u Pangráce a na dalších desítkách míst domovní prohlídky. O něco později tento manažer v internetových novinách Travel Trade Gazette prohlásil, že nemohl žádné zakázky ovlivnit. Protože výdaje nad 100 tisíc podle něho schvalovalo ještě několik další pracovníků agentury.
„V praxi to znamená, že bez souhlasu všech těchto osob nemůže být smluvní vztah uzavřen,“ řekl Pangrác.
Že firma Clever Ads ve skutečnosti patřila Pangrácovi, mají policisté podpořené několika důkazy. Mimo jiné výpovědí oficiálního majitele, advokáta Tomáše Tomšíčka. Detektivům řekl, že si u něj Pangrác objednal založení společnosti, ale pak už s firmou nakládal.
Advokát policii řekl, že se tak dělo bez jeho vědomí. Ostatně Tomáš Tomšíček loni na stránkách České advokátní komory před firmou Clever Ads veřejně varoval. Ujistil, že za ni rozhodně žádné smlouvy neuzavřel.
Manažer od Pelty
Smlouvy, které policie spojuje s manažerem Pangrácem, podepisovala tehdejší ředitelka agentury Monika Palatková. Dnes tvrdí, že si ničeho podezřelého nevšimla. „Vše probíhalo standardním způsobem dle interních předpisů, proto nebyl na mé straně důvod pojímat podezření. Informace o jakémkoliv vlastnickém propojení mi nebyly známy,“ uvedla Palatková.
Kauza CzechTourismu má ještě jednu, tentokrát úplatkářskou větev.
Detektivové tvrdí, že Pangrác ovlivňoval, které kulturní nebo sportovní akci agentura pošle peníze na propagaci. A z těchto dotací v celkové výši 24,7 milionu pak podle policie vybíral úplatky. Dosáhnout měly výše 3,5 milionu.
Aleš Pangrác pracoval na CzechTourismu od roku 2015, prošel podle informací Seznamu vítězně výběrovým řízením. Manažer, který dříve působil jako generální ředitel fotbalového klubu Miroslava Pelty v Jablonci nad Nisou, udělal na kolegy dojem jako člověk, který dokáže rychle řešit problémy.
Korupční linka do Karlových Varů
Kromě Aleše Pangráce policisté stíhají také náměstka karlovarské primátorky Petra Bursíka z ODS. Podle vyšetřovatelů dal Pangrácovi úplatek za příspěvek na karlovarské závody v triatlonu.
Loňské domovní prohlídky se dotkly také ministryně pro místní rozvoj Dostálové. Policisté jí zabavili služební notebook a v příkazu k domovní prohlídce, z nějž citovala Česká televize, označují ministryni za jednu z hlavních podezřelých.
Dostálová obviněna není. Seznamu minulý týden řekla, že jí detektivové už dříve jen vrátili počítač a že žádný další kontakt s policisty od té doby neměla. Nicméně i podle dozorujícího státního zástupce vyšetřování stále pokračuje.