Článek
Celá kategorie dekorativní kosmetiky, tedy líčení, dostala kvůli koronaviru velkou ránu, popisuje vývoj situace na trhu Věra Komárová, ředitelka pro strategii a vývoj společnosti Dermacol, kterou její rodina ovládá.
Důvody jsou v zásadě tři: roušky, zákaz používání testerů v době nejtužších opatření proti koronaviru a menší počet společenských akcí. Jinak řečeno – pro ženy a dívky méně důvodů se líčit.
Dermacol zaznamenal od ledna do srpna pokles prodejů v make-upech zhruba o desetinu, naopak o 30 procent rostly laky na nehty, které jsou „vidět“ bez ohledu na roušku. „Myslím, že v tom hrály roli také zavřené provozovny na manikúru, ženy si tedy nakoupily laky domů,“ komentuje vývoj Věra Komárová.
Celkově trh v prodejích rtěnek a tužek na rty podle údajů z největších drogerií klesl za prvních sedm měsíců letoška o 35 procent. O 16 procent šly dolů také pudry a o desetinu make-upy. V těch se tedy Dermacol pohyboval stejně jako celý trh, výpadek prodejů rtěnek, v nichž je v Česku jedničkou, se mu ale podařilo dohnat.
„Meziročně rosteme zhruba o tři procenta na českém trhu a hodně rtěnek jsme letos také vyvezli do Polska. Je to pro nás nový trh, na kterém chceme uspět,“ říká Věra Komárová.
Pro Seznam Zprávy také poprvé zveřejnila hospodářské výsledky za loňský rok. Čistý obrat Dermacolu meziročně mírně klesl na 627 milionů korun a firma se dostala po třech letech ziskovosti do ztráty ve výši 11 milionů korun. Provozní ziskovost EBITDA zůstala kladná ve výši 22,5 milionu. „Investovali jsme do čtyř nových prodejen, nového skladu v Brně, stěhovali jsme se do nových kancelářských prostor a otevírali jsme brazilský trh,“ komentovala loňské výsledky Komárová.
Pro letošek čeká mírný nárůst obratu v Česku v řádu jednotek procent, ale výrazný pokles v exportech. Nejen na Slovensko, ale především na tradiční arabské trhy, kde je silná kultura líčení. Zatímco Slovensko klesá mezi deseti až dvaceti procenty, arabské trhy jsou na čtvrtině obvyklého odbytu. Celkový odbyt tak půjde pravděpodobně dolů.