Článek
Nebude-li nejpozději do 27. února, kdy končí mimořádné moratorium, leteckým společnostem Smartwings a České aerolinie (ČSA) poskytnuta „přiměřená státní pomoc“, bude pravděpodobně zahájeno insolvenčního řízení. Zejména se to týká ČSA.
Přesně toto je podle informací Seznam Zpráv napsáno v „naléhavé žádosti“, kterou koncern Smartwings, kam obě aerolinky patří, minulý týden poslal některým ministrům Babišova kabinetu.
Jak už Seznam Zprávy informovaly, firmy požadují po vládě vytvoření speciálního programu Covid-Letectví a skrze něj pak formou „sedačkovného“ částečnou kompenzaci za období nouzového stavu z loňského jara, kdy letadla nesměla do vzduchu. Podobně jako když stát odškodňuje například provozovatele zájezdových autobusů.
Celkem koncern žádá za neuskutečněné lety a prázdné sedačky z období od 14. března do 24. května 2020 téměř půl miliardy korun: 214 milionů pro Smartwings (760 korun za prázdnou sedačku) a 274 milionů pro ČSA (560 korun za sedačku).
Riziko i pro klienty
Jak ale zjistily Seznam Zprávy, nejde o jediný finanční požadavek koncernu. Dopis ministrům obsahuje i žádost o přiznání nevratné státní podpory ve výši 1,1 miliardy korun. Pokud by bylo vládou firmě ČSA poskytnuto zmíněné sedačkovné, byla by podle představ akcionářů přímá podpora adekvátně snížena.
Koncern argumentuje tím, že ČSA hrozí úpadek ještě více než Smartwings. Dceřiná firma nesplňuje podmínky na zařazení do garančního programu Covid Plus. Přes tento program si chce mateřská firma Smartwings vzít u konsorcia bank v nejbližších dnech úvěr ve výši 2 miliardy korun, za nějž by do výše 80 procent jistiny ručila státní pojišťovna EGAP. Ale i banky očekávají, že se do záchrany více zapojí stát a pomůže aerolinky znovu „rozlétat“.
Žádost o nevratnou přímou pomoc pro ČSA potvrdil i spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně. Podle něj dceřiná společnost zmíněnou finanční podporu nutně potřebuje i proto, že za loňský rok utrpěla ztrátu asi 1,5 miliardy korun. „Dalším důvodem je ten, že nemá leasingovou společnost, která by ji podpořila tak, jak se to stalo v případě Smartwings,“ doplnil Šimáně.
Případný úpadek a insolvenční řízení by se patrně dotklo i klientů ČSA. Koupili si letenky za téměř jednu miliardu korun, které do dnešního dne nebyly prolétány.
I proto chce koncern hledat řešení, jak úpadku předejít a všem závazkům dostát. Jak už bylo uvedeno, mimořádné moratorium, které obě letecké firmy chrání před atakem věřitelů, vyprší 27. února.
Havlíček: Bude i další program
Redakce Seznam Zprávy oslovila klíčové členy vlády, aby sdělili, jak se k celé věci postaví.
Vicepremiér, ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček si myslí, že stávající státní pomoc je v zásadě dostatečná. Připomíná, že vedle garančního programu Covid Plus mají i Smartwings k dispozici podpůrný program pro udržení zaměstnanců Antivirus.
Podle Havlíčka se navíc otevírá další možnost pomoci. „Je pravděpodobné, že dosáhnou (Smartwings) na nový plošný program, který bude částečně kompenzovat firmám náklady. Ten bude pro všechny subjekty, kterým zásadně klesl obrat. Program speciálně pro Smartwings ale nechystáme,“ prohlásil vicepremiér.
Schillerová: Můj postoj je znám
Ministerstvo financí řízené vicepremiérkou Alenou Schillerovu překvapivě uvedlo, že žádnou žádost od Smartwings zatím neobdrželo. Evidují prý jen jinou žádost z loňského listopadu.
I tak si úřad myslí, že je to především věcí resortů řízených ministrem Havlíčkem. „Postoje Ministerstva financí v této věci jsou dlouhodobě známé a zdrženlivé,“ reagovala mluvčí Anna Vasko.
Ministryně Schillerová je k pomoci pro Smartwings dlouhodobě odmítavější než Havlíček. Loni v červnu se například vyslovovala i proti poskytnutí státní záruky. Ještě dříve ale mluvila o tom, že by řešením mohl být odkup sta procent akcií ČSA státem.
Proti jakékoliv „speciální“ pomoci pro Smartwings se dříve vyslovila i řada opozičních politiků. Například pirátský poslanec Jan Lipavský, který nepovažuje aerolinky za strategické firmy a ve Smartwings mu vadí i minoritní akcionář, čínská státní skupina CITIC.
Nynější naléhavou žádost Smartwings nechce poslanec zatím komentovat. „Je to prohlášení soukromé firmy a já se mohu vymezovat teprve tehdy, až jak se k tomu postaví vláda,“ vysvětlil svůj postoj.
Nicméně jistý posun Lipavský vidí alespoň v tom, že žádost o sedačkovné je opřena o konkrétní byznys a čísla, nejde už jen o „nataženou ruku“. Myslí si ale také, že by vláda měla předložit analýzu, jaké dopady by případný krach aerolinek měl.
Šimáně: Jsme unikát
Koncern Smartwings se neustále obhajuje tím, že o speciální pomoc by šlo jen proto, jelikož nemá v Česku žádné konkurenty. Avšak nikoliv vlastní vinou, jde o specifické odvětví.
Aerolinky se cítí dvojnásobně diskriminovány. Jednak na domácím trhu, kde stát prý kompenzuje jen podnikatele z jiných odvětví, tak na mezinárodním, kde zase jiné evropské vlády přímou pomoc konkurenčním aerolinkám poskytují.
„Česko je opravdový unikát. Jen během několika posledních týdnů obdržely třeba přímou podporu 120 milionů eur od Řecka Aegian Airlines. A tahle společnost létá proti nám z Prahy do stejných destinací,“ uvedl Šimáně v nedávném rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Stejně tak například poukázal, že další přímý konkurent – polská charterová společnost Enter Air – dostala od své vlády podporu v přepočtu 1,6 miliardy korun.