Hlavní obsah

Majitelé raritních ojetin testují, kolik by teď mohli za auta dostat

Foto: Chad Kainz/Flickr

Ilustrační snímek.

Prodeje nových i ojetých aut kvůli boji s koronavirem prakticky zamrzly. Ale trh s raritními ojetinami stále funguje a objevují se na něm i dlouho ukrývané kousky. Současná koronakrize cenové zemětřesení nevyvolala.

Článek

Koronavirus otřásl celou ekonomikou, ale milovníci skvostů na čtyřech kolech se mohou radovat. Na trhu se totiž díky tomu začaly objevovat unikáty, které dosud odpočívaly zaparkované v garážích svých majitelů.

Kdo by si myslel, že teď pořídí veterána za pár šupů, čeká ho rozčarování.

„Zatím ceny veteránů kromě těch extrémně drahých nad milion euro nepadají, není to tak, že auta, která stála dvě stě tisíc eur, teď stojí sto nebo sto padesát tisíc. Ale objevila se auta do této doby nedostižná, která jednoduše nebyla v nabídce,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy Jiří Sudík, sběratel a majitel společnosti Pyramida Průhonice, která se zabývá prodejem vozů a v rámci společnosti Autogalerie JM profesionálně renovuje historické automobily.

Majitelé zkoušejí, co trh dá

„Auta se najednou pomaličku začínají objevovat, ale jsou za normální tržní peníze, co by měly stát. Neprodávají se pod cenou ani se jich majitelé nezbavují, ale zkoušejí, zda je jsou schopni na trhu prodat,“ uvádí Sudík.

Že se ceny raritních kousků rozhodně nehroutí, potvrzuje i František Vahala z magazínu Auto motor a sport Classic. „Co se týče raritních superaut, tak se možná zpomalí jejich prodej, ovšem jinak si nemyslím, že se to jejich ceny dotkne. Klasické ferrari nebo vzácné porsche či jaguar těžko budou najednou stát půlku,“ ujasňuje Vahala.

Podle něj však může dojít k mírnému zlevnění u standardních vozů. „Otázka je obecně složitá a nikdo teď moc neví, jak se situace vyvine. Osobně si myslím, že běžnější ‚béčková‘ klasická auta zřejmě trochu zlevní. Také záleží na stavu, auta v super stavu si svou hodnotu dle mého udrží.“

Sám podle svých slov zaznamenal, že nějaké vozy změnily majitele, takže trh se rozhodně nezastavil. „Lidé jsou doma, nudí se, hledají zajímavé vozy, píšou a volají, ale to ještě neznamená, že nakupují,“ myslí si.

Nicméně připouští, že v individuálních případech mohou majitelé běžných ojetin vůz poslat dál, třeba i jen ze strachu, co se bude po odeznění stavu nouze dít. „Většina dopadů tohoto šílenství se projeví až po skončení nouzového stavu, nikoliv během něj,“ uzavírá Vahala.

Prodej drahých kousků v USA

Ani v USA koronavirus trh s veterány neochromil. Podle společnosti Manheim, největšího prodejce ojetých vozů na americkém trhu, se ceny automobilů v posledních týdnech snížily zhruba o 10 procent. Ale to je známý průměr celého trhu, mnoho obchodů však probíhá v zákulisí.

„Skvělá auta mnohokrát mění v tichosti své majitele,“ říká pro agenturu Bloomberg Steve Serio, který se specializuje na vyhledávání a pořizování drahých klasik pro své klienty. To potvrzuje i David Gooding, prezident aukční společnosti Gooding & Company sídlící v Kalifornii. Podle něj se „uzavřelo několik soukromých prodejů několika vozů s extrémně vysokou cenou, které vůbec neočekával“.

„Nyní jsou k dispozici některá skvělá auta, jež by jinak nebyla - a ceny, které jsme za ně dostali, jsou obrovské,“ dodává pro agenturu Bloomberg David Gooding.

Prodej drahých kusů z výkladní skříně potvrzuje i web Bring a Trailer, online prodejce veteránů a ojetých aut. Druhý březnový týden zaznamenal prodejce pokles, nicméně potom se vše otočilo.

„Sedmý duben byl náš nejlepší den v historii,“ říká pro Bloomberg zakladatel společnosti Randy Nonnenberg. Kupce totiž našlo Porsche 930 Turbo Carrera z roku 1976, které prodali v přepočtu za necelé tři miliony korun.

A to jsou jen drobné třeba v porovnání se soukromou online aukcí v síni Bonhams, kde majitele změnil vůz značky Lister-Maserati z roku 1958 za 720 tisíc dolarů, tedy téměř 18 milionů korun.

Nejasná budoucnost normálních ojetin

Zatímco veteráni si svou cenu podle všech indicií udrží, u normálních bazarových ojetin je výhled výrazně zamlžený.

„Co se týká bazarových aut, tak zde je situace zatím nepřehledná, protože jsou bazary zavřené a každé auto je unikátní. Otázkou je, v jaké míře se budou chtít lidé ve finanční tísni aut zbavovat. Nicméně bazary budou chtít nakupovat auta rychle a levně,“ myslí si Jiří Sudík z Pyramidy Průhonice. Na nějaké predikce je zatím čas, je třeba počkat dva až tři týdny.

Naopak jasno má u nových aut. „U nich je to dané, podle mě nemá smysl čekat na nákup nového auta, bude se jenom zdražovat,“ dodává Sudík. Všechny automobilky totiž do svých cen musejí promítnout obrovské náklady na vývoj a rozvoj elektromobility, do karet českým spotřebitelům nehraje ani slabší koruna.

Doporučované