Hlavní obsah

Aston Martin není jen auto Jamese Bonda. Návrat legendy do formule 1

Foto: Aston Martin

Značka Aston Martin je synonymem rychlosti na čtyřech kolech.

Nová továrna, mistr světa za volantem a teď i konstruktérské eso. Věhlasná značka Aston Martin čekala na návrat do formule 1 od 50. let, o to víc si jej užívá. Brzy bude blíže i českým příznivcům, v Praze otvírá své zastoupení.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Značka Aston Martin je nedílnou součástí britského automobilismu. Její éra se začala psát už v předválečném období, uspěla na závodních okruzích i filmových plátnech.

Její luxusně sportovní auta si získala srdce mnoha nadšenců včetně samotného Jeremyho Clarksona z pořadů Top Gear a The Grand Tour: „Není to jen závodní auto. Je to ryzí porno,“ řekl před lety třeba na adresu modelu DB9.

A co víc, obdobné nadšení a údiv sbírají i moderní kousky. U nás šlo dlouhé roky spíše o exotiku, což se ale brzy změní. Letos totiž Aston Martin otevírá první autorizovanou prodejnu svých aut v České republice. Navštívit ji můžete v pražských Strašnicích.

Dnes značku vnímáme především jako luxusní, její nedílnou součástí jsou však i úspěchy na závodních okruzích. Renomé sportovní značky si Aston Martin budoval od samotného počátku.

Prvních významných vavřínů se dočkal ve druhé polovině padesátých let při vytrvalostních závodech. Automobilka si v roce 1959 připsala třeba dvojitý triumf ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. A za volantem vítězného vozu tehdy seděl i jistý Carroll Shelby, věhlasný automobilový závodník a později i úspěšný konstruktér.

Britská značka však chtěla ještě výš, a tak začala pokukovat po možném vstupu do formule 1. Povedlo se, jenže projekt vlastního továrního týmu byl až příliš ambiciózní a po řadě neuspokojivých závodů skončil už ve druhé sezoně. Bodový zisk? Nula.

+1

Aston Martin však na svět formule 1 nezanevřel. S myšlenkou, že se značka spojí s existujícím týmem, se koketovalo již v roce 2006. Nakonec to trvalo dalších deset let, než se automobilka stala sponzorem (a později i titulárním partnerem) stáje Red Bull Racing.

To pravé dobrodružství ale mělo teprve přijít. V roce 2020 se kanadský miliardář a majitel týmu Racing Point Lawrance Stroll rozhodl investovat do Astonu a krátce poté spojil příjemné s užitečným.

Racing Point se přejmenoval na Aston Martin F1 Team a od sezony 2021 vystřídal růžové lakování typický zelený odstín. Jednu závodní sedačku obsadil syn zámořského podnikatele Lance Stroll, do té druhé angažoval ambiciózní byznysmen čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela.

Ikona „bondovek“

Foto: Profimedia.cz

Bondovský Aston Martin DB5 z roku 1964.

Aston Martin se sice na přelomu padesátých a šedesátých let snažil prorazit na závodních okruzích, prim ale pořád hrála výroba osobních aut. Ta se nejvíce proslavila rolí služebních vozů agenta 007, poprvé v „bondovce“ Goldfinger z roku 1964, kde agent jezdil vozem DB5.

Roku 1987 se na filmových plátnech objevuje Aston Martin V8 Vantage, počátkem milénia zase muž ve službách Jejího Veličenstva sedlá vlajkovou loď Vanquish.

Právě ten získal pro tým historicky první umístění na stupních vítězů, když v Ázerbájdžánu dojel na skvělém druhém místě. Astony v prvních dvou letech dokázaly dojíždět v první desítce a pravidelně bodovat, ambice Lawrance Strolla však mířily výše. A tak od sezony 2023 angažoval dvojnásobného šampiona Fernanda Alonsa.

Ač se rozhodnutí horkokrevného Španěla jevilo nelogicky (proč přestupovat do týmu s průměrnou formou?), nakonec šlo o lišácký tah. V Astonu si o zimní pauze pořádně mákli a konečně postavili konkurenceschopný vůz.

Alonsovi se hlavně v první části ročníku mimořádně dařilo a posbíral několik umístění na stupních vítězů, kolega Lance zase pečlivě střádal mistrovské bodíky. Zisk 280 bodů a páté místo v Poháru konstruktérů bylo pro Aston Martin historickým úspěchem.

Letos se konkurence dotáhla, zelené monoposty mají mnohem více soupeřů, přesto jsou v rozjeté sezoně pořád na pěkném pátém místě. A co víc, Stroll starší vyhlíží ještě lepší časy.

V britském Silverstonu totiž finišují práce na zbrusu nové a modernou prošpikované továrně, od sezony 2026 se dodavatelem motorů stane dravá Honda a navíc tým do svých řad zlákal snad nejznámějšího konstruktéra Adriana Neweyho. Člověka, jehož formule posbíraly 220 vítězství, 13 jezdeckých a 12 konstruktérských titulů. Může ambiciózní projekt s takovými esy v rukávu vůbec skončit neúspěchem?

Vzestupy i pády

Košatá 111letá historie značky Aston Martin napsala několik působivých příběhů. Roku 1913 ji založili pánové Robert Bamford a Lionel Martin, přičemž druhý jmenovaný s auty závodil, třeba i na vrchu Aston Hill… a jméno bylo na světě.

Rozvoj společnosti však citelně poznamenala první světová válka, se kterou přišly obchodní neúspěchy a první z mnoha krachů. A než se firma stihla oklepat, přišla druhá světová válka. Roku 1947 koupil značku David Brown (proto modely s označením DB) a byznys se znovu rozjíždí. Ani Brown však nebyl všemocný a nevyhnul se bankrotu.

V devadesátých letech se majitelem stal Ford, později následovala firma Prodrive. Dnes byste mezi vlastníky našli konsorcium miliardáře Lawrance Strolla, ale třeba i investory ze Saúdské Arábie, čínského koncernu Geely nebo Mercedesu. I když to pro Aston Martin nebyly vždy snadné časy, za jakékoliv situace dokázal stavět krásná luxusní auta. To značce naštěstí vydrželo dodnes.

Doporučované